A reflection on distance learning during COVID-19 pandemic (case study)

Authors

  • Zora Jandová

Keywords:

Distance Learning, Multimedia Communication, Ethics in Education, Speaking Technique

Abstract

The article focuses on distance learning as a dominant form of education during the Covid-19 pandemic in the Czech Republic. It is primarily concerned with the formal aspects of educational communication via digital technologies and concentrates on its critical points. The article also points out ethical problems connected with distance learning. It concludes with practical recommendations to prevent certain distance learning difficulties.

References

AL-AMEL, Jan, BENEŠ, Jan a kol. Siver Heroes 2016. Praha: Simply5, g82, 2016. ISBN neuveden.

ČERNÝ, Jiří, HOLEŠ, Jan. Sémiotika. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-832-5.

De PELSMACKER, Patrick, GEUENS, Maggie and Joeri van den BERGH. Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2009. ISBN 80-247-0254-1.

DEUZE, Mark. Media life – Život v médiích. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2815-8.

HOLOUŠOVÁ, Drahomíra. Složky výchovy. In: GRECMANOVÁ, Helena, HOLOUŠOVÁ, Drahomíra, URBANOVSKÁ, Eva. Obecná pedagogika I. Olomouc: HANEX, 2002. ISBN 80-85783-20-7.

HONZÁK, Radkin. Psychosomatická prvouka. Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-912-4.

JANDOVÁ, Zora. Analýza procesu komunikace s primární a sekundární cílovou skupinou ČRo Rádio Junior. Nitra, 2019. Disertační práce. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre. Filozofická fakulta.

JANDOVÁ, Zora. Czech Radio Junior: Radio Broadcasting for Children and Marketing in the Era of New Technology (Case Study). In: BAČÍKOVÁ, Zuzana et al. Marketing in The Digital Era. Berlin, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien: Peter Lang, 2018. ISBN 978-3-631-75809-0.

KOMENSKÝ, Jan Amos. Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola, 2004. ISBN 80-903397-1-9.

KREJČÍŘOVÁ, Dana. Poruchy řeči. In: SVOBODA, Mojmír (ed.), KREJČÍŘOVÁ, Dana, VÁGNEROVÁ, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.

McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: porál, 2009. ISBN 978-80

MILLER, Michael. Internetový marketing s You Tube. Průvodce využití on-line videa v byznysu. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3672-0.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.

PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.

SLÁDEK, Karel, KOPECKÝ, Viliam. Spiritualita a psychosomatika. Červený Koostelec: Pavel Merhaut, 2017. ISBN 978-80-7465-287-5.

SLANČOVÁ, Daniela. Základy praktickej rétoriky. Prešov: Náuka, 2001. ISBN 80-89038-04-2.

ŠTRAUCH, Daniel. GoGo, kluk z internetu. Bratislava: Tatran, 2016. ISBN978-80-222-0779-9.

Internetové zdroje:

Co je digitální stopa? In: Internetem bezpečně [online]. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.internetembezpecne.cz/internetem-bezpecne/dobre-vedet/digitalni-stopa/

Co je GDPR? In: GDPR [online]. Dostupné z: https://www.gdpr.cz/gdpr/

ČERMÁK, Miroslav. Denní osvětlení ve školách dle ČSN EN 17037. In: TZB-info [online]. Poslední změna 27. listopadu 2020. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://elektro.tzb-info.cz/osvetleni/21513-denni-osvetleni-ve-skolach-dle-csn-en-17037

ČTK. V Česku převažují starší učitelé, v průměru je jim přes 47 let. Nejstarší jsou fyzikáři. In. Lidovky.cz [online]. Poslední změna 21. května 2019. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.lidovky.cz/domov/v-cesku-prevazuji-starsi-ucitele-v-prumeru-je-jim-47-2-roku-nejstarsi-jsou-fyzikari.A190521_150827_ln_domov_krku

GABRHELÍK, Roman a kol. Druhá vlna koronaviru na tuzemských školách: Jsou dobře připravené na on-line výuku, ta však s sebou přináší vyšší riziko nárůstu rizikového chování. In: Univerzita Karlova [online]. Poslední změna 19. ledna 2021. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://cuni.cz/UK-6311.html?news=11640&locale=cz

LOUDA, Pavel. Chcete vědět, jak kvalitní máte internet? In: Computerworld [online]. Poslední změna 18. května 2016. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://computerworld.cz/aktuality/chcete-vedet-jak-kvalitni-mate-internet-ctu-zpristupnil-test-53053

KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René. Český učitel ve světě technologií 2020 - výsledky. E-Bezpečí, roč. 5, č. 2, s. 12-18. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISSN 2571-1679. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=2006

REICHL, Jaroslav, VŠETIČKA, Martin. Obrazová a zvuková technika. In: Multimediální Encyklopedie Fyziky [online]. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: http://fyzika.jreichl.com/

Výzkum: Čas, který tráví děti na internetu, se za poslední dekádu zdvojnásobil. In: Masarykova univerzita [online]. Poslední změna 10. února 2020. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.muni.cz/pro-media/tiskove-zpravy/vyzkum-cas-ktery-travi-deti-na-internetu-se-za-posledni-dekadu-zdvojnasobil

WICHOVÁ, Jitka. Využívání informačních a komunikačních technologií studenty – 2019. In: Český statistický úřad [online]. Poslední změna 23. června 2020. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/122362680/062021-20.pdf/6d0b031f-c47c-44a5-a08b-a4c92d57c666?version=1.1

Základní příručka k ochraně údajů. In: Úřad pro ochranu osobních údajů [online]. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.uoou.cz/zakladni-prirucka-k-ochrane-udaju/ds-4744/archiv=0&p1=3938

Zákony, normy apod.

Kodex České televize. In: Česká televize [online]. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/kodex-ct/preambule-a-vyklad-pojmu/

Kodex Českého rozhlasu. In: Český rozhlas [online]. [Cit. 31. ledna 2021] dostupné z: https://rada.rozhlas.cz/kodex-ceskeho-rozhlasu-7722382

Rada pro reklamu, Etický kodex reklamy. In: Mediaguru [online]. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/slovnik-a-mediatypy/slovnik/klicova-slova/eticky-kodex-reklamy/#:~:text=Kodex%20reklamy%20(d%C3%A1le%20jen%20%E2%80%9EKodex,reklamy%20vy%C5%BEadovan%C3%A1%20ob%C4%8Dany%20%C4%8Cesk%C3%A9%20republiky.

Sdělení č. 104/1991 Sb. Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o právech dítěte.

Zákon 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů.

Zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách.

Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.

Published

2020-12-30

How to Cite

Jandová, Z. (2020). A reflection on distance learning during COVID-19 pandemic (case study). Diagnostics and Consultancy in Assisting Professions, 4(2), 59–72. Retrieved from https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/238