Modern technologies in developtment of literacy skills in distance teaching during a quarantine COVID-19
Keywords:
Reading literacy, modern technology, distance learningAbstract
The paper considers the possibilities of using modern technologies in the development of reading literacy, the formation of a positive attitude to reading and reading in distance learning. The influence of modern technologies must be used in the conditions of current education and, in connection with the Covid 19 pandemic, the growing influence of computers must be appropriately revised so that the educational process is sufficiently effective. In addition to the traditional support for reading books, it is also appropriate to develop reading literacy in the period of distance learning through selected modern technologies, so that the child's activity is supported and the child is motivated to actively use reading and work with information.
References
ČERNÝ, Michal (a). M-learning jako cesta k zábavnému vzdělávání?. Metodický portál: Články [online]. 04. 06. 2012, [cit. 2013-01-24]. Dostupný z www: http://clanky.rvp.cz/clanek/c /G /15701/M-LEARNING-JAKO-CESTA-K-ZABAVNEMU-VZDELAVANI.html. ISSN 1802-4785.
ČERNÝ, Michal (b). Digitální storytelling. Metodický portál: Články [online]. 17. 04. 2012, [cit. 2013-01-24]. Dostupný z www:
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/14915/DIGITALNI-STORYTELLING.html. ISSN 1802-4785.
GABAL, Ivan, VÁCLAVÍKOVÁ-HELŠUSOVÁ, Lenka. Jak čtou české děti? Analýza výsledků sociologického výzkumu. Praha: GAC, 2003. Bez ISBN.
VÁCLAVÍKOVÁ-HELŠUSOVÁ, Lenka. Genderové diferenciace v oblasti dětského čtenářství. Gender, rovné příležitosti, výzkum. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 3-4 /2003, s. 11-13, ISSN 1213-0028.
JONÁK, Zdeněk. Čtenářství v epoše internetu. [online]. 2007, [cit. 2013-01-31]. Dostupný z WWW http://www.sdruk.cz/data/xinha/sdruk/2007-2-285.pdf.
HYPLOVÁ, Jana. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2010. 156 s. ISBN 978-80-7368-919-3.
LORENZ, Michal. Kde nechala škola díru: m-learning aneb Vzdělání pro záškoláky. ProInflow [online]. 10.02.2011 [cit. 30.01.2013]. Dostupný z WWW: http://pro.inflow.cz/kde-nechala-skola-diru-m-learning-aneb-vzdelani-pro-zaskolaky. ISSN 1804–2406.
ŠAUEROVÁ, Markéta (a). Projekty osobnostního rozvoje v nestandard-ních výchovných podmínkách. Praha: VŠTVS Palestra: European Science and Art Publishing, 2011. ISBN 987-80-904815-5-8 (VŠTVS), ISBN 987-80-87504-08-6 (ESAP).
ŠAUEROVÁ, Markéta (b). Pojetí podstaty symbolických hodnot dobra a krásy u dětí předškolního a školního věku v českém kulturním kontextu. In: HREHOVÁ, H. a kol. Acta Moralia Tyrnaviensica IV, Fenomén krásy v reflexii slovan-ského myslenia. Recenzovaný sbor-ník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí, Trnava 2010. Trnava: FF TU, 2011. S. 192 – 210. ISBN 978-80-8082-430-3.
ŠAUEROVÁ, Markéta. Hodnoty dobro a krása v pohádkové tvorbě pro děti. Radio Lumen, Ranné spojenie, rozhovor., 7. 11. 2010. Rozhovor s redaktorkou P. Verešovou.
ŠAUEROVÁ, Markéta, ŠPAČKOVÁ, Klára, NECHLEBOVÁ, Eva. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada, 2012. 248 s. ISBN 978-80-247-4369-1.
ŠAUEROVÁ, Markéta. Rozvíjení čtenářství u dětí mladšího školního věku – teorie a praxe rozvíjení čtenářství v podmínkách rodinné edukace. Praha. Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2014. 255 stran. ISBN 978-80-87723-16-6. Dostupné online.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Rodina, škola, knihovna. Host, Národní knihovan ČR, 2019. ISBN 978-80-7050-715-5, 978-80-7577-994-6
WILDOVÁ, Radka. Rozvíjení čtenářské gramotnosti v celoživotní perspek-tivě. Informační gramotnost. Sborník příspěvků z konference, konané 27. listopadu 2003 v Moravské zemské knihovně / sestavila Jana Nejezchlebová. Č. 2, s. 21-26. Brno: Moravská zemská knihovna, Brno, 2004. Bez ISBN.
SATEM/MARK. Výzkum: Elektronické knihy a elektronické čtení v Čechách. [online]. 26. 8. 2012. [cit. 2013-01-08]. Dostupné z www: http://www.scienceworld.cz/aktuality/tretina-ceskych-ctenaru-uz-preferuje-e-knihy-6898/.
VLACH, F. Akademie VS ČR při zavádění online výuky v rámci přípravy zaměstnanců Vězeňské služby ČR. Moderní formy vzdělávání dospělých v době koronavirové. Diagnostika a poradenství v pomáha-jících profesích. 07/2020. V tisku.
Downloads
Published
How to Cite
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, while the work is also licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to share this work acknowledging its author and initial publication in this journal.
Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work in the version published in the journal (for example, to publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example, on their websites) before and during the editorial process of their contribution, as such a practice can lead to productive exchanges of ideas and also earlier and higher citation of the published work (See the Open Access Effect).