Modern technologies in developtment of literacy skills in distance teaching during a quarantine COVID-19
Keywords:
Reading literacy, modern technology, distance learningAbstract
The paper considers the possibilities of using modern technologies in the development of reading literacy, the formation of a positive attitude to reading and reading in distance learning. The influence of modern technologies must be used in the conditions of current education and, in connection with the Covid 19 pandemic, the growing influence of computers must be appropriately revised so that the educational process is sufficiently effective. In addition to the traditional support for reading books, it is also appropriate to develop reading literacy in the period of distance learning through selected modern technologies, so that the child's activity is supported and the child is motivated to actively use reading and work with information.
References
ČERNÝ, Michal (a). M-learning jako cesta k zábavnému vzdělávání?. Metodický portál: Články [online]. 04. 06. 2012, [cit. 2013-01-24]. Dostupný z www: http://clanky.rvp.cz/clanek/c /G /15701/M-LEARNING-JAKO-CESTA-K-ZABAVNEMU-VZDELAVANI.html. ISSN 1802-4785.
ČERNÝ, Michal (b). Digitální storytelling. Metodický portál: Články [online]. 17. 04. 2012, [cit. 2013-01-24]. Dostupný z www:
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/14915/DIGITALNI-STORYTELLING.html. ISSN 1802-4785.
GABAL, Ivan, VÁCLAVÍKOVÁ-HELŠUSOVÁ, Lenka. Jak čtou české děti? Analýza výsledků sociologického výzkumu. Praha: GAC, 2003. Bez ISBN.
VÁCLAVÍKOVÁ-HELŠUSOVÁ, Lenka. Genderové diferenciace v oblasti dětského čtenářství. Gender, rovné příležitosti, výzkum. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 3-4 /2003, s. 11-13, ISSN 1213-0028.
JONÁK, Zdeněk. Čtenářství v epoše internetu. [online]. 2007, [cit. 2013-01-31]. Dostupný z WWW http://www.sdruk.cz/data/xinha/sdruk/2007-2-285.pdf.
HYPLOVÁ, Jana. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2010. 156 s. ISBN 978-80-7368-919-3.
LORENZ, Michal. Kde nechala škola díru: m-learning aneb Vzdělání pro záškoláky. ProInflow [online]. 10.02.2011 [cit. 30.01.2013]. Dostupný z WWW: http://pro.inflow.cz/kde-nechala-skola-diru-m-learning-aneb-vzdelani-pro-zaskolaky. ISSN 1804–2406.
ŠAUEROVÁ, Markéta (a). Projekty osobnostního rozvoje v nestandard-ních výchovných podmínkách. Praha: VŠTVS Palestra: European Science and Art Publishing, 2011. ISBN 987-80-904815-5-8 (VŠTVS), ISBN 987-80-87504-08-6 (ESAP).
ŠAUEROVÁ, Markéta (b). Pojetí podstaty symbolických hodnot dobra a krásy u dětí předškolního a školního věku v českém kulturním kontextu. In: HREHOVÁ, H. a kol. Acta Moralia Tyrnaviensica IV, Fenomén krásy v reflexii slovan-ského myslenia. Recenzovaný sbor-ník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí, Trnava 2010. Trnava: FF TU, 2011. S. 192 – 210. ISBN 978-80-8082-430-3.
ŠAUEROVÁ, Markéta. Hodnoty dobro a krása v pohádkové tvorbě pro děti. Radio Lumen, Ranné spojenie, rozhovor., 7. 11. 2010. Rozhovor s redaktorkou P. Verešovou.
ŠAUEROVÁ, Markéta, ŠPAČKOVÁ, Klára, NECHLEBOVÁ, Eva. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada, 2012. 248 s. ISBN 978-80-247-4369-1.
ŠAUEROVÁ, Markéta. Rozvíjení čtenářství u dětí mladšího školního věku – teorie a praxe rozvíjení čtenářství v podmínkách rodinné edukace. Praha. Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2014. 255 stran. ISBN 978-80-87723-16-6. Dostupné online.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Rodina, škola, knihovna. Host, Národní knihovan ČR, 2019. ISBN 978-80-7050-715-5, 978-80-7577-994-6
WILDOVÁ, Radka. Rozvíjení čtenářské gramotnosti v celoživotní perspek-tivě. Informační gramotnost. Sborník příspěvků z konference, konané 27. listopadu 2003 v Moravské zemské knihovně / sestavila Jana Nejezchlebová. Č. 2, s. 21-26. Brno: Moravská zemská knihovna, Brno, 2004. Bez ISBN.
SATEM/MARK. Výzkum: Elektronické knihy a elektronické čtení v Čechách. [online]. 26. 8. 2012. [cit. 2013-01-08]. Dostupné z www: http://www.scienceworld.cz/aktuality/tretina-ceskych-ctenaru-uz-preferuje-e-knihy-6898/.
VLACH, F. Akademie VS ČR při zavádění online výuky v rámci přípravy zaměstnanců Vězeňské služby ČR. Moderní formy vzdělávání dospělých v době koronavirové. Diagnostika a poradenství v pomáha-jících profesích. 07/2020. V tisku.
Downloads
Published
How to Cite
License
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).