The project "The using our learning style" as a prevention of the study failure of students of the 1st year of bachelor study

Authors

  • Markéta Švamberk Šauerová College of Physical Education and Sport PALESTRA, Ltd.

Keywords:

learning styles, cognitive styles, inventory LSDI, techniques of effective learning, project, prevention of study failure

Abstract

The paper represents a project realized within the consultancy services provided at the PALESTRA, spol. S r.o. The project focuses on supporting the study in first year students.students. The default factor for this project is the long-term experience of author with inefficient using of the correct methods of learning. The students often dont know, how to use the effective way of learning and which learning style they prefer.
The project is based on a simple diagnostics of learning style that can be used by the specialists without psychological education. The students receive the informations about their learning style, in group work and model situations look for similarities and differencies, that are characteristic for specific learning style. They also learn the principles and techniques of effective study.
The project is used as a primary prevention of study failure of university students.

References

BANDLER, Richard., GRINDER, John. Structure of Magic I. Palo Alto, CA: Science and Behavior Books. 1975. 243 s.

FIŠER, Jakub, VLTAVSKÁ, Kristýna a kol. Eurostudent V: Vybrané výsledky šetření v České republice. Dostupné z http://kredo.reformy-msmt.cz/vybrane-vysledky-eurostudent-soubor Citováno 18. 8. 2017. vloženo 1. 1. 2016.

HLAĎO, Petr. Dynamika rozhodování žáků základních škol o další vzdělávací dráze. Studia paedagogica, roč. 15, č. 2, rok 2010. S. 84 – 104.

Velká kniha technik učení, tréninku paměti a koncentrace. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 226 s. ISBN 978-80-247-3023-3.

MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.

MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 240 s. [Studium]; 8. ISBN 80-7178-246-7.

MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologické eseje (z konce kariéry). Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2004. 208 s. ISBN 80-246-0892-8.

RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Překlad Lenka Staňková. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 251 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-728-2.

SOVÁK, Miloš. Učení nemusí být mučení. 1. vyd. Praha: SPN, 1990. 116 s. Knihy pro rodiče. ISBN 80-04-24306-1

STARÝ, Karel a kol. Pedagogika ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 151 s. ISBN 978-80-7367-511-0

ŠAUEROVÁ, Markéta. Personální diagnostika specialistů wellness. In. HOŠEK, Václav, TILINGER, Pavel (Eds.). Východiska pro odborné vzdělávání wellness specialistů. Recenzovaný sborník příspěvků z konference VŠTVS PALESTRA, Praha. VŠTVS PALESTRA, 2010. S. 87-92. ISBN 978-80-904435-0-1.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, ŠPAČKOVÁ, Klára a NECHLEBOVÁ, Eva. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 248 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4369-1.

ŠAUEROVÁ, Markéta; SCHÄTZOVÁ, Věra. Význam diagnostiky učebních stylů v podpoře studia vysokoškolských studentů. Aula: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, roč. 21., č. 1., 2013. ISSN 1210-6658

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Nespokojení studenti. Deník Metro. 22. 2. 2017.

TORRES, Cresencio, KATZ, Judy. Neuro-linguistic programming: Developing effective communication in the classroom. Teacher Educator. 19. 1983. S. 25-32.

TORRES, Cresencio. The Language System Diagnostic Instrument (LSDI). In: Inventories, Questionnaires, and Surveys: Communication. [online]. The Pfeiffer Library Volume 5, 2nd Edition. 1998.[cit. 2012-09-12]. Dostupné z www: http://home.

snu.edu/~jsmith/library/body/v05.pdf s. 118 – 131.

Published

2017-10-20

How to Cite

Švamberk Šauerová, M. (2017). The project "The using our learning style" as a prevention of the study failure of students of the 1st year of bachelor study. Diagnostics and Consultancy in Assisting Professions, 1(1), 50–62. Retrieved from https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/127