Balance exercises in preventing burnout syndrom of university teachers

Authors

  • Eva Nechlebová The College of Physical Education and Sport PALESTRA, Ltd.

Keywords:

Burnout syndrom, balance, prevention, exercises, teacher, university student

Abstract

This paper offers a concept of a exercise kit for teachers, who are very often exposed to stressful situations and consequently to a burnout syndrome. It re-sponds to the results of research on burnout syndrome in teachers.
The following exercise set offers simple prevention of the mentioned negative phe-nomena. The aim is, in particular, to provide opportunities for the practical use of the exercise set in pedagogical practice, which can be used by teachers of different gra-des of schools or students. Every exercise in the set is carefully described and supplemented with photographs.

References

GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Sociál-ní dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.

JARKOVSKÁ, Helena. 264 cvičení na velkém míči: [zásobník posilovacích a protahovacích cviků pro každého]. Praha: Grada, 2011. Fitness, síla, kondice. ISBN 978-80-247-3820-8.

KEBZA, Vladimír a ŠOLCOVÁ, Iva. Syndrom vyhoření – funkční duševní porucha. Praha: Státní zdravotní ústav. 1. vydání 1998. ISBN 80-7071-099-3.

KEBZA, Vladimír a ŠOLCOVÁ, Iva. Komunikace a stres. Praha: Státní zdravotní ústav, 2004. ISBN 80-7071-246-5.

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastická průprava sportovce: 238 cvičení pro všetranný rozvoj pohybových dovedností. Praha: Grada, 2004. Fitness, síla, kondice. ISBN 80-247-1006-4.

KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. Psychologie pro každého. ISBN 80-7169-551-3.

MASLACH, Ch. et al. Maslach burnout inventory: sampler set Manual, General Survey, Human Services Survey, Educators Survey, & Scoring Guides. 3. California: Mind Garden, 1996.

MASLACH, Ch., SCHAUFELI, W., B. Historical and conceptual development of burnout. S. 1-16. In: SCHAUFELI, W., B., MASLACH, Ch., MAREK, T. (Eds). Professional Burnout: Recent Developments in Theory and Research. Washington, D. C.: Taylor & Francis, 1993. ISBN 978-1560326830.

MUCHOVÁ, Marta a Karla TOMÁNKOVÁ. Cvičení na balanční plošině. Praha: Grada, 2009. Fitness, síla, kondice. ISBN 978-80-247-2948-0.

PINES, A., M., ARONSON, E. Career burnout: Causes and Cures. New York: Free Press, 1989. ISBN 978-0029253533

SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.

STACKEOVÁ, Daniela. Fitness programy z pohledu kinantropologie. 3., dopl. a 4 přeprac. vyd. Praha: Galén, c2014. ISBN 978-80-7492-115-5.

STACKEOVÁ D.: Využití kinezioterapie v terapii psychosomatických pacientů In: PSYCHOSOM [online]. 2015, 13(2). ISSN 1214-6102. Dostupné také z: https://www.psychosom.cz/images/archiv/Psychosom-2015-2.pdf

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Význam outdoorových aktivit v prevenci syndromu vyhoření u učitelů. In: HLAVÁČOVÁ, J., TIMKOVIČ, M.,

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny pro učitele. Praha: Grada, v tisku.

Published

2017-10-20

How to Cite

Nechlebová, E. (2017). Balance exercises in preventing burnout syndrom of university teachers. Diagnostics and Consultancy in Assisting Professions, 1(1), 40–49. Retrieved from https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/123