Collaboration between the School Psychologist and the Department of Child Protection and Social Law

Authors

  • Tereza Koutná Charles University, Faculty of Education
  • Olga Kučerová Charles University, Faculty of Education

DOI:

https://doi.org/10.58743/dap2023vol7no1.322

Keywords:

School psychologist, school counselling centre, Authority for Social and Legal Protection of Children, child at risk, cooperation

Abstract

The paper deals with the aspects of cooperation between school psychologists and the Authority for Social and Legal Protection of Children (OSPOD). The research tool is a semistructured interview. The informants were school psychologists (seven in total) and OSPOD staff (three in total). The main aim of the research was to explore the way in which the cooperation between school psychologists and OSPOD is conducted and to identify the critical points of contact between the two institutions. The research shows that there are several key factors which influence the frequency and level of satisfaction with the cooperation. One of these factors is the mutual trust between the institutions, and establishing this trust can be enhanced by personal communication between the representatives of the institutions, for example, through informal or formal meetings where competences and roles in the cooperation process are mutually defined, or information is passed on. According to the respondents, cooperation is facilitated by specific personal characteristics of individuals. In the case that personal knowledge and contact with a specific individual is not established, the so-called gatekeeper, i.e. an outsider can mediate contact. Establishing a strong working network in the best interests of the child is essential for cooperation.

References

BAI, Miao-Shui, Chun-Yue MIAO, Yu ZHANG, Yang XUE, Fei-Yong JIA and Lin DU. COVID-19 and mental health disorders in children and adolescents (Review). Psychiatry Res., vol. 317 (2022). Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2022.114881

BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0176-2

FRYČ, Jindřich, Zuzana MATUŠKOVÁ, Pavla KATZOVÁ, Karel KOVÁŘ, Jaromír BERAN a kol. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: MŠMT ČR, 2020. ISBN 978-80-87601-46-4.

JIZBOVÁ, Jana. Spokojenost pracovníků OSPOD. Online. Brno, 2017 . Dostupné z: https://is.muni.cz/th/s1ma9/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce Libor MUSIL a Ladislav OTAVA. [Citováno 2023-07-31]

KAM, Ping Kwon. ‘Social work is not just a job’: The qualities of social workers from the perspective of service users. Online. Journal of Social Work, vol. 20 (2020), no. 6, p. 775–796. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/1468017319848109. [Citováno 2023-07-31]

LAURENČÍKOVÁ, Klára. Péče o duševní zdraví dětí má smysl. Online. Dusevni zdravi pro deti, 2021. Dostupné z: https://www.dusevnizdraviprodeti.cz/pece-o-dusevni-zdravi-deti-ma-smysl/. [Citováno 2023-07-31]

MANKTELOW, Roger and Christopher Alan LEWIS. A study of the personality attributes of applicants for postgraduate social work training to a Northern Ireland University. Online. Social Work Education, vol. 24 (2005), no. 3, p. 297-309. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/02615470500050503. [Citováno 2023-07-31].

MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-897-0

MATOUŠEK, Oldřich a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7

MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, Psyché (Grada), 2006. ISBN 80-247-1362-4

MILES, Jeremy, and Paul GILBERT (eds). A Handbook of Research Methods for Clinical and Health Psychology. Online. Oxford University Press, 2005. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/med:psych/9780198527565.001.0001. [Citováno 2023-07-31].

MPSV. Průvodce k vyhodnocení situace dítěte. Online. MPSV.cz, 2020. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/225508/komentar.pdf/b64847af-63df-ea91-a2b0-e97f665f9afe. [Citováno 2023-07-31]

MŮJ ROZHLAS. Sociálních pracovníků je nedostatek. Někteří pracují až s dvojnásobným počtem ohrožených dětí, upozorňuje právnička z kanceláře ombudsmana. Online. Mujrozhlas.cz, 2022. Dostupné z: https://www.mujrozhlas.cz/dvacet-minut-radiozurnalu/socialnich-pracovniku-je-nedostatek-nekteri-pracuji-az-s-dvojnasobnym?fbclid=IwAR36IjsTeWPPAxZqWcnK6xXt_sqgjRqI2-BZKL32bZUi5VR6UgDFRpdpVhQ. [Citováno 2023-07-31]

NOVOTNÁ, Hedvika, Ondřej ŠPAČEK a Magdaléna ŠŤOVÍČKOVÁ, ed. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.

PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4317-2

REYNOLDS, Cecil R., Terry B. GUTKIN & (Eds.). Vyd. 4. The handbook of school psychology. John Wiley & Sons Inc., 2008. ISBN 978-0471707479

SMRŽ, Josef. Co se skrývá pod orgánem sociálně právní ochrany dětí? Online. Šance dětem, 2016. Dostupné z: https://sancedetem.cz/co-se-skryva-pod-organem-socialne-pravni-ochrany-deti. [Citováno 2022- 09-13].

SYNČÁK, Jaroslav. V Česku chybí kliničtí psychologové, čekací doby jsou až tři čtvrtě roku. Zádrhel je v jejich vzdělávání. Online. Www.ct24.ceskatelevize.cz, 2023. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3558242-v-cesku-chybi-klinicti-psychologove-cekaci-doby-jsou-az-tri-ctvrte-roku-zadrhel-je-v. [Citováno 2023-07-31]

ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1

ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0

WAGNER, Janek. Na jednoho školního psychologa vychází 4200 středoškoláků 2022. Online. Pedogicke.info, 2022. Dostupné z: http://www.pedagogicke.info/2022/04/na-jednoho-skolniho-psychologa-vychazi.html. [Citováno 2023-07-31].

ZAPLETALOVÁ, Jana a kol. Metodika pro práci školního psychologa zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-7481-063-3

ZAPLETALOVÁ, Jana. Co dělá školní psycholog? Kritická místa profese. Časopis Pedagogika, roč. 5 (2001), s. 36-46. ISSN 0031-3815

Legislativní zdroje

MŠMT. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. In Sbírka zákonů, Česká republika. 2005, částka 20, s. 490-502. ISSN 1211-1244. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/43482.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In Sbírka zákonů, Česká republika. 2004, částka 190, s. 10262-8210324. ISSN 1211-1244. Dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. In Sbírka zákonů, Česká republika. 2004, částka 190, s. 10333-10345. ISSN 1211-1244. Dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/zakon-c-563-2004-sb-o-pedagogickych-pracovnicich-a-o-zmene.

Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí. In Sbírka zákonů, Česká republika. 1999, částka 111, s. 7662-7681. ISSN 1211-1244. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/225508/Novela+ZSPOD+-+p %C5%99ehled_zm%C4%9Bn_final.pdf/52a9c00c-ff8b-17b2-20c5-8de2ef2273e6

Published

2023-08-31

How to Cite

Koutná, T., & Kučerová, O. (2023). Collaboration between the School Psychologist and the Department of Child Protection and Social Law. Diagnostics and Consultancy in Assisting Professions, 7(1), 6–18. https://doi.org/10.58743/dap2023vol7no1.322