Coaching within helping professions: benefits and limits
DOI:
https://doi.org/10.58743/dap2021vol5no2.283Keywords:
coaching, ethics, benefits, limits, helping professionsAbstract
Paper is focused on an ethical expertise of coaching care in Slovakia, which is given according to standards of the Ethical Coaching Codex confirmed by the International Coaching Federation. It analyses etymology, usage of terminology and methodology, history of coaching and new trends in coaching. Benefits and limits of coaching are identified separately for the coach and the coached person. Author asks Slovak coaches to stay moral, responsible and prudent towards new trends, in which coaching is mixed within various types of alternative care. Coaching is presented as a helping profession.
References
ADORNO, T. W. 2015. Žargon autenticity: k německé ideologii. Praha: Academia.
BRIEF Coaching PURE: Klára Giertlová [online: 3.2.2022] Dostupné z https://www.kouc.sk/kurzy_koucingu/brief-coaching-pure/
Business Coaching College [online: 3.3.2022] Dostupné z www.koucovaciaskola.sk
ČAPEK, J. 2007. Jednání a situace. Praha: Oikoymenh.
Čo je koučing? [online: 23.2.2022] Dostupné z https://sako.sk/o-koucingu/
Doran, G. T. 1981. There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives. In: Management Review. 1981/11, Vol. 70.
Etický kódex kouča podľa Medzinárodnej federácie koučov (EKK ICF) [online: 3.3.2022] Dostupné z https://sako.sk/eticky-kodex-kouca/
Etický kódex športovej etiky [online: 3.3.2022] Dostupné z http://www.ucps.sk/KODEX_SPORTOVEJ_ETIKY
FRANKL, V. E. 1994. Člověk hledá smysl: úvod do logoterapie. Praha: Psychoanalyt. nakl.
FRANKL, V. E. 1995. Lékařská péče o duši: základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta.
FRANKL, V. E. 2013. Utrpenie z nezmyselného života. Bratislava: Lúč, Libri Europaei.
GALLWEY, W. T. 2000. The Inner Game of Work. New York: Random House.
GALLWEY, W. T. 2009.The Inner Game of Stress: Outsmart Life's Challenges, Fulfill Your Potential, Enjoy Yourself. New York: Random House.
GLASOVÁ, K. 2008. Filozofia v praxi sociálneho pracovníka. Bratislava: Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety.
GUARDINI, R. 1999. Dobro, svědomí a soustřeďování. Praha: Vyšehrad.
HILL, G. 1998. The Failure of the Human Potential Movement:
From Self-Actualisation to Experientialism. [online: 3.3.2022] Dostupné z http://www.pacificnet.net/~cmoore/ghill/esalen2.htm
HOMER: Odyssey. 2019. PULLEYN, S. (Ed.) Oxford: Oxford University Press.
Human Potential Movement. In: Encyclopedia.com [online: 3.3.2022] Dostupné z https://www.encyclopedia.com/medicine/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/human-potential-movement
KARPINSKÁ, Z., KMECOVÁ, D. 2017. Koučovanie podľa pyramídy: zrozumiteľný návod ako viesť transformačný rozhovor v biznise aj osobnom živote pre každého, kto pracuje s ľuďmi. Bratislava: Business Coaching College.
KARPINSKÁ, Z., KMECOVÁ, D. 2019. Medzinárodne certifikovaný výcvik koučovania (ICF aproved program): Biznis koučing: zmysel a techniky koučovania v biznise. Bratislava: Business Coaching College.
Kľúčové kompetencie kouča podľa EKK ICF [online: 3.3.2022] Dostupné z https://www.icf.sk/co-je-icf/klucove-kompetencie-icf
VYPUŠŤÁKOVÁ, Zora. Koučovanie pre spolok slovenských knihovníkov. [online: 23.2.2022] Dostupné z
https://www.koucovaciaskola.sk/pomahajuce-projekty/koucovanie-pre-spolok-slovenskych-knihovnikov
Kresťanský koučing [online: 3.2.2022] Dostupné z
https://www.krestanskykouc.sk/
LÉVINAS, E. 1997. Být pro druhého. Praha: Zvon.
LORENZ, K. 1965. Über tierisches und menschliches Verhalten. Aus dem Werdegang der Verhaltenslehre. Gesammelte Abhandlungen. Band I & II. München: Pieper Verlag.
Manuál k problematike odporučenia koučovaného do zdravotníckej starostlivosti [online: 3.3.2022] Dostupné z
MASLOW, A. H. 1970. Motivation and personality. New York: Harper & Row.
MASLOW, A. H. 2000. Ku psychológii bytia. Modra: Persona.
Medzinárodná federácia koučov (ICF) [online: 3.3.2022] Dostupné z www.coachfederation.org
NLP Akadémia [online: 3.2.2022] Dostupné z https://www.nlp-akademia.sk/
PLATÓN. 1993. Ústava. Praha: Svoboda-Libertas,
PLATÓN. 2000. Prótagoras. 4., oprav. vyd. Praha: Oikoymenh,
PLATÓN. 2003. Platónovy spisy. Sv. 1: Euthyfrón, Obrana Sókrata, Kritón, Faidón, Kratylos, Theaitétos, Sofistés, Politikos. Praha: Oikoymenh.
POHORELÁ, P. Zoznam voľných živností pre rok 2022. In: podnikajte.sk. [online: 3.3.2022] Dostupné z
https://www.podnikajte.sk/zivnost/zoznam-volnych-zivnosti
VADÍKOVÁ, K. M. Osobná webová stránka: Dr. KM Vadíková etik&kouč [online: 3.3.2022] Dostupné z www.kmv-etik-kouc.webnode.sk
Pojem coach. In: Oxford Online Etymology Dictionary [online: 3.3.2022] Dostupné z
https://www.etymonline.com/search?q=coaching&ref=searchbar_searchhint
Pojem coaching. In: Oxford Online Etymology Dictionary. [online: 3.3.2022] Dostupné z https://www.etymonline.com/search?q=coaching
POLÁKOVÁ, J. 1993. Filosofie dialogu: Uvedení do jednoho z proudů filosofického myšlení 20.století. Ukázky z děl. Praha: Filos. ústav AV ČR.
Projekt Koučovanie seniorov: Mária Drahošová [online: 3.2.2022] Dostupné z
https://www.koucovaciaskola.sk/pomahajuce-projekty/koucovanie-seniorov-stale-dobri
Projekt Koučovanie v nemocnici: Renáta Kormanová [online: 13.2.2022] Dostupné z
https://www.koucovaciaskola.sk/pomahajuce-projekty/koucovanie-v-nemocnici
Projekt Lemoncoaching – www.lemoncoaching.sk:
Anita Kardum, Martin Valach [online: 23.2.2022] Dostupné z
https://www.koucovaciaskola.sk/pomahajuce-projekty/lemon-coaching
Projekt Stále dobrí: koučovanie seniorov: Mária Drahošová [online: 13.2.2022] Dostupné z
www.staledobri.sk
ROGERS, C. R. FREIBERG, H. J. 1998. Sloboda učiť sa. Modra: Persona.
ROGERS, C. R. 1995.On becoming a person: a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin Company.
ROGERS, C. R. 1997. Encountrové skupiny. Modra: Inšt. rozvoja osobnosti.
ROGERS, C. R. 2015. Být sám sebou: terapeutův pohled na psychoterapii. Praha: Portál.
ROGERS, C. R. 2021. O osobnej moci. Bratislava: Inštitút psychoterapie a socioterapie.
SHAZER, S. DOLAN, Y. 2011. Zázračná otázka: krátká terapie zaměřená na řešení. Praha: Portál.
Škola Etikoterapie Advaita [online: 3.2.2022] Dostupné z
https://www.advaita.sk/skola-etikoterapie
The Inner Game official web. [online: 3.3.2022] Dostupné z
TOMŠÍK, R. Kvantitatívny výskum v pedagogických vedách. Úvod do metodológie a štatistického spracovania. Nitra: PDF UKF. [online: 3.3.2022] Dostupné z
Typológia koučingu podľa SAKO [online: 3.2.2022] Dostupné z
VADÍKOVÁ, K. M. Transgeneračná zodpovednosť: výzvy a výhovorky. In: Philosophydays 2020. Prešov: FFPU. [online: 3.3.2022] Dostupné z https://www.philosophyday.sk/transgeneracna-zodpovednost-vyzvy-a-vyhovorky-katarina-m-vadikova/
VADÍKOVÁ, K. M. 2011. Problematika svedomia v kontexte dialogického personalizmu. Kraków: Towarzystwo Słowaków w Polsce.
VADÍKOVÁ, K. M. 2019. Dialogická osoba a situácia. Guardiniovská edukačná etika a situacionizmus. Trnava-Krakow: FFTU-Spolok Slowakow w Polsce.
VAN NIEUWERBURGH, CH., ALLAHO, R. Y. 2017. Coaching in Islamic Culture. The Principles and Practice of Ershad. London: Routledge. [online: 3.3.2022] Dostupné z
VYPUŠŤÁKOVÁ, ZORA: Duševný lifting [online: 3.2.2022] Dostupné z https://priestorprezmenu.sk/?p=289
WHITMORE, J. 2005. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti, metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press.
WHITMORE, John. 2011. Performance consultants international. In: The GROW Model. [online: 5.3.2022] Dostupné z
Zákon č. 455/1991 Z.z. Zákon o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon): 2 diel, §25 [online: 3.3.2022] Dostupné z
https://www.zakonypreludi.sk/zz/1991-455#cast2
Zavádzanie koučovania na stredných školách – projekt EduCoach [online: 3.2.2022] Dostupné z
Zavádzanie koučovania na vysokých školách [online: 3.2.2022] Dostupné z
https://sako.sk/projekty-a-iniciativy/koucovaci-pristup-na-vysokych-skolach/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, while the work is also licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to share this work acknowledging its author and initial publication in this journal.
Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work in the version published in the journal (for example, to publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example, on their websites) before and during the editorial process of their contribution, as such a practice can lead to productive exchanges of ideas and also earlier and higher citation of the published work (See the Open Access Effect).