Theoretical approaches used in coaching practice
DOI:
https://doi.org/10.58743/dap2021vol5no2.281Keywords:
coaching, classical approach, transactional analysis, neuro-linguistic programming, systemic approach, psychoanalysis, cognitive-behavioural approach, MBTIAbstract
The article discusses the different approaches used in coaching practice. Coaching is conceived in the text as a method of adult learning based on the relationship between the coach and the coachee. The classical approach, the transaction analysis approach, the neuro-linguistic programming, the systemic approach, psychoanalysis, the cognitive-behavioural approach and the MBTI approach are described in more detail.
References
ADAMEC, P. Vztah a motivace učitelů odborných předmětů k dalšímu vzdělávání. Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově. 2019, 69(2), 165-184. ISSN 0031-3815. Dostupné z:
doi:10.14712/23362189.2018.862
ADAMEC, P. a D. JANDERKOVÁ. Analysis of demand for counselling services for university / college students. Ad Alta – Journal of Interdisciplinary Research. 2021, 11(1), 8-14. ISSN 1804-7890. Dostupné z: doi:10.33543/1101
ATKINSON, Marilyn a CHOIS, Rae T. Koučink – věda i umění. Vnitřní dynamika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 233 s. ISBN 978-80-7367-538-7.
BLACKMAN, Anna, MOSCARD, Gianna E, GRAY, David. Challenges for the Theory and Practice of Business Coaching: A Systematic Review of Empirical Evidence. Human Resource Development Review, 2016, 15(4), pp. 459-486. ISSN 1552-6712 (online). DOI
https://doi.org/10.1177/1534484316673177
BOYATZIS, R. E., SMITH, M. L., BEVERIDGE, A. J. Coaching with Compassion: Inspiring Health, Well-Being, and Development in Organizations. Journal of Applied Behavioral Science. 2013, 49(2), s. 153-178.
IVES, Y. What is “Coaching”? An Exploration of Conflicting Paradigms. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 2008, 6 (2), s. 100-113.
ALHEIT, Peter. Biographical learning – within the new lifelong learning discourse. In: ILLERS, Kund (ed.) Contemporary theories of learning: Learning theorists … in their own words. 1. vyd. London: Routledge, 2009, s. 116-128. ISBN 978-0 -415-47344-6.
ARNAUD, G. A Coach or a Couch? A Lacanian Perspective on Executive Coaching and Consulting. Human Relations. 2003, 56(9), s. 1131-1154.
CIPRO, M. Psychoanalytické koučování: Vliv nevědomé motivace na jednání koučovaného. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5350-8.
CRKALOVÁ, A., RIETHOF, N. Průvodce světem koučování a osobnostní typologie. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-252-9.
ČAKRT, M. Typologie osobnosti. Volba povolání, kariéra a profesní úspěch. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-220-8.
GALLWEY, T. Inner Game pro manažery: Tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-213-0.
GALLWEY, T. Tajemství vysoké pracovní výkonnosti: Metoda Inner Game. Praha: Management Press, 2004. ISBN 978-80-7261-115-1.
GALLWEY, T. Vnitřní hra tenisu. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-233-8.
GRANT, A. M. Úvodní slovo. In NEENAN, M., PALMER, S. Kognitivně-beha-viorální koučink v praxi: Přístup založený na důkazech. Praha: Motiv Press, 2015. I SBN 978-80-87981-14-6.
KNIGHT, S. NLP v praxi: Neuro-lingvistické programování jako cesta k osobní jedinečnosti. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-231-4.
KOCOUREK, J. Horizonty psycho-analýzy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1992.
KRYŠTOF, D. a P. ADAMEC. TAPATE Model in the Czech Education System. In: ICERI2020 Proceedings: 13th International Conference of Education, Research and Innovation, International Academy of Technology, Education and Development, 2020, 5137-5143. ISBN 978-84-09-24232-0. ISSN 2340-1095. Dostupné z:
doi:10.21125/iceri.2020.1117
KRYŠTOF, D. a P. ADAMEC. Reflections on pedagogical interventions: observation during remote teaching. In: EDULEARN21 – 13th International Conference on Education and New Learning Technologies Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development, 2021, 3069-3073. ISBN 978-84-09-31267-2. ISSN 2340-1117. Dostupné z:
doi:10.21125/edulearn.2021.0656
LAHNEROVÁ, D. Asertivita pro manažery: Jak využívat pozitiva asertivní komunikace pro dosažení svých cílů. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4406-3.
LINDER-PELZ, S., HALL, M. The theoretical roots of NLP-based coaching. The Coaching Psychologist. 2007, 3 (1), s. 12-17.
LUDEWIG, K. Základy systemické terapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3521-4.
MARTENS, R. Successful coaching. Champaign: Human Kinetics, 2012. ISBN 978-1-4504-0051-0.
McDERMOTT, I., O'CONNOR, J. NeuroLingvistické programování v manažerské praxi: Efektivní komunikace – motivování – vedení lidí. Praha: Management Pres s, 1999. ISBN 80-85943-82-4.
MRKVIČKA, J. Předpoklady psychoterapie. Pardubice: Péče o duševní zdraví, 2005. ISBN 978-80-239545-1-7.
NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0689-3.
NEENAN, M., PALMER, S. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi: Přístup založený na důkazech. Praha: MotivPress, 2015. ISBN 978-80-87981-14-6.
O´CONNOR, J., SEYMOUR, J. Úvod do lingvistického programování: Jak lépe porozumět sobě i jiným a dosáhnout svých cílů. Praha: Institut pro NLP, 1998.
PALMER, S., WILLIAMS, H. Problémy s nízkou sebedůvěrou: Cesta k sebepřijetí. In NEENAN, M., PALMER, S. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi: Přístup založený na důkazech. Praha: Motiv Press, 2015. ISBN 978-80-87981-14-6.
PARMA, P. Umění koučovat: Systemické koučování ve firmě, rodině a škole: Pro kouče i koučované, studenty, odborníky i veřejnost. Praha: Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-34-6.
PEARCE Craig L., SIMS Henry P., COX Jonathan F., EUGENE SCHNELL, Gail Ball, SMITH Ken A. and TREVINO, Linda. Transactors, transformers and beyond: A multi‐method development of a theoretical typology of leadership. Journal of Management Development, 2003, 22(4). ISSN 0262-1711.
WHITMORE, J. Koučování: Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press, 2013. ISBN 978-80-7261-209-3.
WHYBROW, A., O’RIORDAN, S. Vytváření koučinkové kultury na pracovišti. In NEENAN, M., PALMER, S. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi. Přístup založený na důkazech. Praha: MotivPress, 2015. ISBN 978-80-87981-14-6.
WITHERSPOON, R., WHITE, R. P. Executive coaching: A continuum of roles. Consulting Psychology Journal: Practice and Research. 1996, 48(2), s. 124-133.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, while the work is also licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to share this work acknowledging its author and initial publication in this journal.
Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work in the version published in the journal (for example, to publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example, on their websites) before and during the editorial process of their contribution, as such a practice can lead to productive exchanges of ideas and also earlier and higher citation of the published work (See the Open Access Effect).