Pandemics as a phenomenon of today and its reflection in the field of education

Authors

  • Dita Janderková Mendel University in Brno, Department of Scientific and Pedagogical Information and Services

DOI:

https://doi.org/10.58743/dap2021vol5no1.256

Keywords:

pandemic, covid pandemic, education, schooling, communication, stress, positives and negatives, gains, losses

Abstract

The covidu-19 pandemic, which has been with us for the second year in a row, has taken the company by surprise. We were not prepared for anything like that. The pandemic affected all areas of society. Industry, agriculture and services were paralyzed. This paper focused on how the field of education was affected. The pandemic changed all areas from preschool to university education. For a comprehensive and more objective view, various research probes and surveys have been, are and will certainly be implemented. Different methodologies were used. The research was of different scope, different levels. We encounter quantitative studies and qualitative approaches. The content of the presented paper is information about the pandemic, including a description of the situation on a global scale. Some statistical data are given. Some surveys related to this phenomenon in schools, including university education, are also mentioned. The author's own observations are also attached. She summarized how she herself was affected by a pandemic in the university teaching profession.

References

BROM, C., LUKAVSKÝ, J., GREGER, D., HANNEMANN, T., STRAKOVÁ, J., ŠVAŘÍČEK, R.. Mandatory home education during the COVID-19 lockdown in the Czech Republic: A rapid survey of 1st–9th graders‘ parents. Frontiers in Education, 2020, 5(103). doi: 10.3389/feduc.2020.00103

ČERNÝ, M. Univerzitní vzdělávání a jeho reakce na pandemii COVID-19. e-Pedagogium, 2020, 20(3), 32-45. doi: 10.5507/epd.2020.016

ČŠI (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. Tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SSTematicka-zprava.pdf

FROMBERGEROVÁ, A. Distanční vzdělávání v době pandemie pohledem čtyř účastníků vzdělávacího procesu. Pedagogická orientace, 2020, 30(2), 221–230. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14141

CHENG, X. Challenges of “School’s Out, But Class’s On” to school education. Science Insights Education Frontiers, 2020, 5 (2), 501–516.

JOHNSON, N., VELETSIANOS, G., SEAMAN, J. U.S. Faculty and Administrators’ Experiences and Approaches in the Early Weeks of the COVID-19 Pandemic. Online Learning, 2020, 24(2), DOI: 10.24059/ olj.v24i2.2285.

KRÁTKÁ, J. ZEMANOVÁ, L. Distanční výuka na druhou. Pedagogická orientace, [S.l.], v. 2020, 30 (2), 249–254. ISSN 1805-9511. Dostupné na: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14144

KOLÁŘ, Pavel. Posilování stresem: Cesta k odolnosti. Praha: Universum, 2021. 376 stran. ISBN 978-80-242-7465-2.

LIEBEROTH, A. et al. Stress and worry in the 2020 coronavirus pandemic: relationships to trust and compliance with preventive measures across 48 countries in the COVIDiSTRESS global survey. R. Soc. Open Sci. 2021, 8: 200589. https://doi.org/10.1098/rsos.200589

MINAŘÍKOVÁ, E. Uzavření škol: jiný příběh se stejným nadpisem? Zkušenosti ze tří zemí. Pedagogická orientace, 2020, 30 (2), 302–307. Dostupné na: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/14150

MŠMT (2020a) Dostupné z:

https://www.msmt.cz/doporucene-postupy-pro-skoly-v-obdobi-vzdelavani-na-dalku

MŠMT (2020b). Vzdělávání #NaDálku. Dostupné z https://nadalku.msmt.cz/cs

Pandemie COVID-19 a její vliv na sexualitu v Česku? Zvýšená sexuální touha, větší spokojenost zadaných i stres z času stráveného s partnerem. 2020. Dostupné z: https://www.nudz.cz/files/pdf/2020-10-tz-vliv-kovidu-na-sexualitu.pdf

Prognóza vývoje situace pro rodiny s dětmi a podpůrné služby. Závěrečná zpráva. 2020. Dostupné z: https://nadacesirius.cz/soubory/aktuality/2020_prognozaNadaceSirius.pdf

PRŮCHA, Jiří a MÍKA, Jiří. Distanční studium v otázkách: (průvodce studujících a zájemců o studium). Vyd. 1. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2000. 39 s. ISBN 80-86302-16-4.

ROKOS, L., VANČURA, M. Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, 2020, 30 (2), 122-145. Dostupné z:

https://doi.org/10.5817/PedOr2020-2-122

TOMŠIK, R., RAJČÁNIOVÁ, E., FERENČÍKOVÁ, P., KOPÁNYIOVÁ, A. Pohľad rodičov na vzdelávanie počas pandémie covid-19 na Slovensku – porovnanie rodičov detí so špeciálnymi potrebami a rodičov detí bez identifikovaných špeciálnych potrieb. Pedagogická orientace, 30(2), 122-145. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/PedOr2020-2-156

UNESCO (2020). Distance learning solutions. Dostupné z: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/solutions

WHO https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

WHO (2020). Director-General‘s opening remarks at the Mission briefing on COVID-19 – 12 March 2020. Geneva: World Health Organisation (WHO). Dostupné z: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

ZAKARIA, Fareed. Deset lekcí pro postpandemický svět. Překlad Veronika Maxová a Jaroslav Veis. V českém jazyce vydání první. Praha: Prostor, 2021. 331 stran. ISBN 978-80-7260-489-0.

ZORMANOVÁ, Lucie. Didaktika dospělých. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 223 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0051-4.

Published

2021-09-10

How to Cite

Janderková, D. (2021). Pandemics as a phenomenon of today and its reflection in the field of education. Diagnostics and Consultancy in Assisting Professions, 5(1), 6–23. https://doi.org/10.58743/dap2021vol5no1.256