Group supervision from the perspective of the participating schools
DOI:
https://doi.org/10.58743/dap2021vol5no1.250Keywords:
supervision, professional development, experience exchange, teachersAbstract
A not very emphasized and researched tool of teacher professional development in Czech schools is the collegial exchange of professional experience. These are formally organized, conducted and repeated meetings of teachers who talk about important professional events and provide each other with feedback. One of the specific forms can be supervision. The article presents the results of a questionnaire survey at 10 schools (n = 177 people), which use supervision and possibly other types of exchange of professional experience. The analysis showed that respondents assessed supervision and other exchange of professional experience as highly beneficial. The more positive attitude was reported by the teachers, who regularly attend such meetings. Most often, events concerning pupils and parents are shared, only marginally topics related to professional identity. Teachers tend to participate voluntarily, but some prefer compulsory or combined participation.
References
AVALOS, B. Teacher Professional Development in Teaching and Teacher Education Over Ten Years. Teaching and Teacher Education, 2011, 27(1), 10-20.
BAŠTECKÁ, Bohumila, ČERMÁKOVÁ, Veronika a KINKOR, Milan. Týmová supervize: teorie a praxe. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 325 stran. ISBN 978-80-262-0940-9.
EVANS, L. Professionalism, professionality and the development of education professionals. British journal of educational studies, 2008, 56(1), 20-38.
GUSKEY, T. R. Professional development and teacher change. Teachers and teaching, 2002, 8(3), 381-391.
HARRIS, D. L., ANTHONY, H. M. Collegiality and its role in teacher development: Perspectives from veteran and novice teachers. Teacher Development, 2001, 5(3), 371-390.
HAWKINS, Peter a SHOHET, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. Překlad Helena Hartlová. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016. 202 stran. ISBN 978-80-262-0987-4.
LAZAROVÁ, B., PROKOPOVÁ, A. Učitelé a jejich další vzdělávání: k některým psychologickým aspektům. Pedagogika. 2004, 54(3). 261-273
LEONARD, L., LEONARD, P. The continuing trouble with collaboration: Teachers talk. Current Issues in Education, 2003, 6(15).
McCOMB, V., EATHER, N. Exploring the personal, social and occupational elements of teacher professional development. Journal of education and Training Studies, 2017, 5(12), 60-66.
MICHEK, S. Využití aktivit podporujících profesní rozvoj a vnímání jejich překážek učiteli základních a středních škol. Pedagogika. 2016, 66(4).
PAVLAS MARTANOVÁ, V. (2020). Supervize jako jeden z efektivních nástrojů péče o učitele. Komenský. 2020 144/4.
POL, Milan et al. Když se školy učí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 196 s. ISBN 978-80-210-6130-9.
RODGERS, C. Defining reflection: Another look at John Dewey and reflective thinking. Teachers college record, 2002, 104(4), 842-866.
ROSS, J. A., BRUCE, C. D. Teacher self-assessment: a mechanism for facilitating professional growth. Teaching and Teacher Education. 2007, 23(2), 146-159.
SASSON, B. D., SOMECH, A. Observing aggression of teachers in school teams. Teachers and Teaching, 2015, 21(8), 941-957.
SMETÁČKOVÁ, Irena et al. Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností: když spolu vyučující mluví o práci... Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2021. 174 stran. ISBN 978-80-7603-272-9.
STARÝ, Karel et al. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2012. 188 s. ISBN 978-80-246-2087-9.
SVENDSEN, B. Teachers’ experience from a school-based collaborative teacher professional development programme: reported impact on professional development. Teacher Development. 2016, 20(3), 313-328.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).