ROPRATEMP – a tool for working pace development and reeducation of partial performance weaknesses. Pilot study – evaluation of effectiveness

Authors

  • Markéta Švamberk Šauerová College of Physical Education and Sport PALESTRA, Ltd.

Keywords:

e-education, ROPRATEM, work pace, deficits of partial functions, self- efficacy.

Abstract

The paper focuses on the introduction of the new re-education program ROPRATEM (in English DEPAWO - means developing pace of work), which has been accredited in the Czech Republic since 2017. The paper includes an analysis of experience with the one year use of the program in counselling practice and evaluation of program effectiveness for individual clients. As is clear from the presented data, clients achieve a very significant improvement in work pace during the three-month program. They also use demonstrably effective action strategies to solve tasks. The author of the article has completed an accredited course for working with the program and uses it during re-educational care for clients of the pedagogical-psychological counselling center Pelhřimov.

References

DRTÍLKOVÁ, Ivana et al. Hyperkinetická porucha: ADHD. 1. vyd. Praha: Galén, ©2007. 268 s. ISBN 978-80-7262-419-5.

GOETZ, Michal a UHLÍKOVÁ, Pet-ra. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. 1. vyd. Praha: Galén, ©2009. 160 s. ISBN 978-80-7262-630-4.

KOPECKÁ, Iva a ŽENKOVÁ, Dagmar. Program pro rozvoj pracovního tempa: metodická příručka. 2. upravené vydání. [Srubec]: Iva Štenglová - Chytré hraní, [2017]. 104 listů v různém stránkování. ISBN 978-80-270-4269-2.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Hyperaktivita nebo hypoaktivita – výchovný problém? Bratislava: Wolters Kluwer, 2016. 198 stran. ISBN 978-80-8168-348-0.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Time-manažment a autokoučink jako prevencie školní neúspěšnosti žáku. Manažment školy v praxi [online]. 2018, 7-8. ISSN 1339-925X.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Edukačně-terapeutický projekt "Prevence relativní školní neúspěšnosti" využitelný v pedagogicko-psychologické praxi. In ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. (ed). Přínosy a možnosti využití učení prožitkem a výchovy v přírodě: v aktuálním edukačním kontextu i v historických souvislostech: kolektivní monografie. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, spol. s r.o., 2019. 160 stran. ISBN 978-80-87723-47-0.

Published

2020-07-02

How to Cite

Švamberk Šauerová, M. (2020). ROPRATEMP – a tool for working pace development and reeducation of partial performance weaknesses. Pilot study – evaluation of effectiveness. Diagnostics and Consultancy in Assisting Professions, 4(1), 28–34. Retrieved from https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/218