Specific learning and behavioural disorders in terms of qualitative methodology

Authors

  • Dita Janderková Mendel University in Brno, Institute of Lifelong Education Department of Social Sciences

Keywords:

specific learning disorders, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, dyspraxia, ADHD, case history, diagnostics, re-education, analysis

Abstract

The research specific learning  difficulties and behaviour is the current. We meet with various research studies and research methodology, different sizes, different level. There are quantitative and qualitative studies. This is not much. Qualitative methodology has great potential, which should be used. The contribution will focus on several research studies deal with the specific learning difficulties and behaviour and the processing using qualitative methodology. The research will be based on the method of semi-structured interview, observation and content analyse of the results of actions, documentation of the respondents.  The contribution will also be defined in specific learning and behavior disorders such as dyslexia, dyspraxia, dysgrafie, dysortografie, ADHD and the possibility of re-education. The study shows the importance of the perception of respondents.

References

ARCHER, Trevor, OSCAR-BERMAN, Marlen, BLUM, Kanneth. Epigenetics in Developmenta Disorder:ADHD and Endophenotypes. Journal of genetic syndromes a gene therapy. 2011, 2(104), 1–17. ISSN 2157-7412 (Elektronic). doi: 10.4172/2157-7412.1000104

BRUNSWICK, Nicola. Supporting dyslexic adults in higher education and the workplace (This ed. 1st pub). Chichester: Wiley-Blackwell. 2012. ISBN 9780470974797 (print)

BUTLER-POROVÁ, N. Gifted children: Who is at risk for underachievement and why? In KATZKO, M. W., MÖNKS, F. J. Nurturing Talent. The Fourth Konference of the European Council for High Ability. Assen (Netherland): Van Gorcum, 1995. p.252-261. ISBN 90-232-3033-7.

FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0. Dostupné také z: http://www.ereading.cz.

GRMELOVÁ, Simona. Vzdělávání žá-ka s ADHD na střední škole. Brno, 2017. Bakalářské práce (Bc.). Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání. Dostupné také z: https://theses.cz/id/m48fzt/

zaverecna_prace.pdf.

HAJNÁ, Věra, PORTEŠOVÁ, Šárka. Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných". In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 65-75. ISBN 80-210-3717-2.

HŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 72 s. ISBN 978-80-86723-25-9.

JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Vyd. 1. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. 131 s. ISBN 80-86856-19-4.

LAVER-BRADBURY, Cathy a kol. Šest kroků ke zvládnutí ADHD: manuál pro rodiče i učitele. Překlad Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 143 stran. ISBN 978-80-262-1035-1.

LAVICKÁ, Markéta. Specifické poruchy učení – srovnání generací. Brno, 2015. Závěrečná práce. Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání. Dostupné také z: https://theses.cz/id/a2x7qy/zaverecna_prace.pdf?lang=en;zpet=%2Fvyhledava-ni%2F%3Fsearch%3Dkojen%26start%3D59

MACHŮ, Eva. Nadaný žák. Brno: Pai-do. 2010. 124 s. ISBN 978-807315-197-3.

MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.

MUNDEN, Alison a ARCELUS, Jon. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. 119 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-188-3.

NAVRÁTILOVÁ, Hedvika. Žáci se specifickými poruchami učení a změny v přístupu pedagogů k nim. [online]. Brno, 2018 [cit. 2020-05-29]. Dostupné z: https://theses.cz/id/7ftd80/. Bakalářská práce. Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání. Vedoucí práce Mgr. Dita Janderková, Ph.D.

NOVOTNÁ, Lucie. Mimořádně nadané děti s handicapem. Metodický portál RVP – Modul Články [online]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/22/MIMORADNE-NADANE-DETI-S-HANDICAPEM.html/.

PLAMÍNEK, Jiří. Průvodce lidským myšlením a chováním. Vydání první. Praha: Argo, 2016. 157 stran. ISBN 978-80-257-1995-4.

RENNER, T. J., et al. (2008): Neurobiologie des Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätssyndroms. Der Nervenarzt. 2008, 79, 771–781. ISSN 1433-0407 (electronic), ISSN 0028-2804 (print)

RIETZLER, Stefanie a GROLIMUND, Fabian. Jak se úspěšně učit s ADHD: praktický rádce pro rodiče. Překlad Tereza Těšínská. Vydání první. V Bratislavě: Noxi, 2018. 255 stran. ISBN 978-80-8111-471-7.

SILVERMANNOVÁ, Linda. Kreger. What We Have Learned about Gif-ted Children, 1979-1997., 1997. ERIC - Education Resources Infor-mation Center [online]. Dostupné z: https://eric.ed.gov/?id=ED428473.

SÖDERLUND, Göran. B. W., SIKSTRÖM, Sverken, LOFTESNES, Jan M. et al. The Effects of Ba-ckground White Noise on Memory Performance in Inattentive School Children. Behavioral and Brain Functions. 2010, 6(55). ISSN 1744-9081. Dostupné z https://behavioralandbrainfunctions.biomedcen-tral.com/articles/10.1186/1744-9081-6-55

STRAUSS, Anselm L. a CORBIN, Ju-liet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. 196 s. SCAN; 2. ISBN 80-85834-60-X.

ŠAUEROVÁ, Markéta, ŠPAČKOVÁ, Klára a NECHLEBOVÁ, Eva. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 248 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4369-1.

VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4.

VALEČKOVÁ, Diana. Péče o děti s SPU a syndromem ADHD: vhodnost výtvarných aktivit pro děti s ADHD a s SPU [online]. 2012, 13. 10. 2012 [cit. 2016-06-28]. Dostupné z: http://artefiletika.kvk.zcu.cz/clanky/8-teorie-artefiletiky/103-peceo-deti-s-spu-a-syndromu-adhd.

VLKOVÁ, Jana. Specifické poruchy učení u žáků na středních školách. Brno, 2019. Bakalářská práce. Mendelova univerzita v Brně, Institut celoživotního vzdělávání. Vedoucí práce Mgr. Dita Janderková, Ph.D.

VOLAVKA,, L. V. Přání, radosti a stra-rosti žáků s ADHD syndromem v období adolescentního věku. (Baka-lářské práce). 2017. Dostupné z: Přání, radosti a strarosti žáků WINKLEROVÁ, K. Dvakrát výjimeční – nadání žáci s dyslexií. (Závě-rečná práce). 2017.

ZÁVĚRKOVÁ, Markéta. Jak se žije s ADHD: co se stane, když vám vstoupí do života, jaké to je žít s nimi a s námi. Vydání první. Praha: Pasparta, [2016], ©2016. 126 stran. ISBN 978-80-88163-30-5.

ZELINKOVÁ, Olga. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 140 stran. ISBN 978-80-262-1266-9.

ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.

ŽÁČKOVÁ, Hana a JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 164 stran. ISBN 978-80-271-0204-4.

Published

2020-07-02

How to Cite

Janderková, D. (2020). Specific learning and behavioural disorders in terms of qualitative methodology. Diagnostics and Consultancy in Assisting Professions, 4(1), 6–27. Retrieved from https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/204-1274-1-PB