Study "Analysis of the susceptibility of stress to university students and increasing their mental resistance and self-efficacy as prevention of burnout"

Authors

  • Markéta Švamberk Šauerová College of Physical Education and Sport PALESTRA, Ltd.

Keywords:

stress, burnout syndrom, resilinece, university students, type of study, self-efficacy

Abstract

The paper focuses on the analysis of stress events during university studies and on the analysis of the susceptibility to stress among university students of various study aims. Based on the results, the author presents the possibilities of how to increase mental resilience as a part of the prevention of burnout syndrome that if emerged gets  current university students at risk.

The standardized Burnout Syndrome Inventory was used to analyze stress susceptibility, which captures stress manifestations in four basic levels - rational, emotional, physical, and social. The data were collected among university students in the Czech Republic. The results showed that the students most often experience stress in connection with the disappointment of the first year of study concept. It was also found that students of technical and artistic disciplines were most at risk from stress (the highest achieved values of all the monitored groups). In the group of law students, there were students at risk of stress the most at  rational level. At the end of the paper are mentioned methods of increasing mental resilience and self-efficacy

References

ATKINSON, R., L. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.

FIŠER, J., VLTAVSKÁ, K. a kol. Eu-rostudent V: Vybrané výsledky šet-ření v České republice. Praha: MŠMT, 2016. Dostupné z http://kredo.reformy-msmt.cz/vybranevysledky-eurostudent-soubor.

HENNIG, Claudius a KELLER, Gu-stav. Antistresový program pro učite-le: projevy, příčiny a způsoby překo-nání stresu z povolání. Překlad Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 99 s. Pedagogická pra-xe. ISBN 80-7178-093-6.

KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nad-šení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998. 131 s. Psychologie pro každé-ho. ISBN 80-7169-551-3.

NECIDOVÁ, Simona. Syndrom vyho-ření diagnostikovaný u rodičů. Pra-ha, 2018. Diplomová práce (Mgr.), Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, spol. s r.o. Ve-doucí práce: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.

PRŮCHA, Jan, MAREŠ, Jiří a WALTEROVÁ, Eliš-ka. Pedagogický slovník. První vy-dání. Praha: Portál, 1995. 292 stran. ISBN 80-7178-029-4.

SELYE, H. Self-Regulation - the Re-sponse to Stress. In: GOLDWAG, E. M. Inner Balance. New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1979. ISBN 9780134656090

STACKEOVÁ, D. Pohyb? Pohyb! Aneb pohybová aktivita jako jedna ze základních složek životního stylu v prevenci a terapii psychických po-ruch. In KOTKOVÁ, V. (ed.). Sborník z psychiatrického sympozia Hlavo-lam V. pořádaného Psychiatrickou nemocnicí Kosmonosy dne 3.10. 2013. (s. 19-31).

STACKEOVÁ, D., JAVŮRKOVÁ, V. Vliv pohybové intervence na funkci krátkodobé paměti a další kognitivní funkce u skupiny seniorek. In ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, ed. Benefity využití sportovních a prožitkových aktivit v edukačních souvislostech: kolektivní monogra-fie. Vydání: první. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Pa-lestra, spol. s r.o., 2016. 335 stran. ISBN 978-80-87723-30-2.

SVĚTLÁK, M. Výkladové modely vzni-ku a změn lidského chování. Brno: Masarykova univerzita Lékařská fa-kulta, 2005. Bez ISBN.

ŠAUEROVÁ, M., SCHÄTZOVÁ, V. Vý-znam diagnostiky učebních stylů v podpoře studia vysokoškolských studentů. Aula: revue pro vysoko-školskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, roč. 21., č. 1., 2012. ISSN 1210-6658.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Projekt „Využití učebního stylu“ jako pre-vence studijní neúspěšnosti stu-dentů 1. ročníku bakalářského stu-dia. Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích. Vol 1, No 1 Praha: VŠTVS PALESTRA, 2017a. ISSN 2570-7612.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Nespo-kojení studenti. Deník Metro. 22. 2. 2017. 2017b.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Marké-ta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2018. 276 stran. Pe-dagogika. ISBN 978-80-271-0470-3.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Syndrom vyhoření u studentů vyso-kých škol. Rukopis monografie. Praha: VŠTVS PALESTRA, předpo-kládané vydání 2019/2020

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Analýza náchylnosti studentů růz-ných oborů vysokých škol k výskytu syndromu vyhoření. Rukopis pří-spěvku – Konference Icolle, 2019.

ŠVINGALOVÁ, Dana. Stres a "vyhoře-ní" u profesionálů pracujících s lidmi. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzi-ta v Liberci, 2006. 82 s. ISBN 80-7372-105-8.

TOŠNEROVÁ, Tamara a TOŠNER, Jiří. Burn – Out syndrom: pracovní sešit pro účastníky kurzů. Praha: Hestia (organizace), 2002. 16 s.

Published

2019-11-18

How to Cite

Švamberk Šauerová, M. (2019). Study "Analysis of the susceptibility of stress to university students and increasing their mental resistance and self-efficacy as prevention of burnout". Diagnostics and Consultancy in Assisting Professions, 3(2), 41–64. Retrieved from https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/188