Arteterapeuticko-axiologická inklúzia osôb mentálne iných
Klíčová slova:
jedinec s Downovým syndrómom, ľudská dôstojnosť, dramatoterapia, hodnota, mentálna inklúziaAbstrakt
Článok sa zaoberá problematikou ľudí s Downovým syndrómom. Meritom článku je dramatoterapia a jej eticko-axiologická reflexia, ako praktickej propedeutiky adresovanej na Slovensku jednotlivcom, mentálne inak bohatým. Prístup dramatoterapie považujeme za formu inklúzie, ktorý napomáha rozvoju možností a schopností mentálne iných osôb, s cieľom viesť maximálne samostatný život. Táto metóda je realizovaná v Divadle z Pasáže.
Reference
DEDINSKÁ I. Obraz človeka v súčas-nej kultúre emotivizmu s dôrazom na aspekt v medziľudských vzťa-hoch. In Acta Moralia Tyrnaviensia VIII. Obraz človeka v sociálnych ve-dách. Trnava . FF TU v Trnave, 2018. ISBN 978-80-568-0067-6. 176-186 s.
DUBAČOVÁ V. Terapia divadlom. Nit-ra: UKF Nitra, 2013. ISBN 978-80-558-0394-4. 93 s.
HORŇÁKOVÁ M. Kroky k inkluzívnej škole. Ružomberok : KU, 2014. ISBN 978-80-561-0187-2. 159 s.
INŠTITORISOVÁ D. O divadle pre deti a mládež deväťdesiatych rokov 20. storočia. In INŠTITORISOVÁ D. – ORAVEC. P. – BALLAY M. Tváre súčasného slovenského divadla. Nitra . UKF, 2006. ISBN 80-8094-012-6. 187-249 s.
KANT I. Základy metafyzika mravov. Bratislava : Kalligram, 2004. ISBN 80-7149-635-9. 96 s.
MAJZLANOVÁ K. Dramatoterapia. Bratislava : Humanitas, 1999. ISBN 80-968053-0-4. 211 s.
Mestské divadlo Divadlo z Pasáže. (cit. 8. 6. 2018)
http://www.divadlozpasaze.sk/divadlo/sk/dianie
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť.
https://downovsyndrom.sk/v16/sites/default/files/Usmerneniec1_2013.pdf, (cit. 6. 6. 2018)
OLÁH M. Metódy sociálnej práce. Pre-šov : VŠZaSP sv. Alžbety v Bratisla-ve. Ústav sociálnych vied a zdravotníctva bl. P. P. Gojdiča v Prešove. 2012. ISBN 978-80-8132-039-2. 317 s.
Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky. (cit. 6. 6. 2018)
PALKOVÁ D. Poštopkané srdcom. Trnava : SSV, 1999. ISBN 801-7162-284-2. 156 s.
PROKOP D. Kultura, estetično, umění. Pojmové variace. Praha : Malá Ská-la, 2014. ISBN 978-80-86776-12-5. 399 s.
SCHAVEL M. – ČÍŠECKÝ F. – OLÁH M. Sociálna prevencia. 3. vydanie. Bratislava : VŠZaSP sv. Alžbety, 2008. 140 s. ISBN 978-80-89271-22-1.
SLOWÍK J. Komunikace s lidmi s po-stižením. Praha : Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-691-9. 155 s.
SLOWÍK J. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. 160 s.
ŠTEFANCOVÁ V. Hodnoty a životné pocity ako predpoklad etickej výcho-vy v súčasnej rodine. In KALISKÝ J. (zost.) Dobro a zlo, alebo o morálke I. Psychologické a filozofické aspek-ty morálky v edukácii. (Zborník ve-deckých štúdií) Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2013. ISBN 978-80-557-0538-5. s. 191-207.
ŠVARCOVÁ I. Mentální retardace. Praha : Portál. 2006. ISBN 80-7178-506-7. 198 s.
VADÍKOVÁ K. M. Problematika sve-domia v kontexte dialogického per-sonalizmu. Trnava : TU v Trnave, Spolok Slovákov v Poľsku, 2011. ISBN 978-83-7490-433-9. 199 s.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).