Ethical aspects of service in tourist industry

Authors

  • Emanuel Orban University of Business and Hotel Management in Brno Department of Hotel Management and Tourism

Keywords:

ethics, tourist industry, social communication, personality psychology, travel consultant

Abstract

Our contribution delineates the utilisation of ethical principles in the area of tourist industry, focusing on individual professions the clients come into contact with. In the key centre of attention of personal management there is the humane principle, which has a strong influence on the public. The contex of the situation in which the employee and the client find themselves plays the operative role; the client's and employee's behaviour is determined by the predominant socio-cultural situation.

References

ANGLIČANIA V BRATISLAVE. ĽUDÍ POBUROVALI SVOJIM SPRÁVA-NÍM. 03.09.2016(ONLINE).(cit. 2018-08-14) Dostupné z: https://www.noviny.sk/slovensko/bratislava/165874-anglicania-v-bratislave-ludi-poburovali-svojim-spravanim

BOROVSKÝ J. – SMOLKOVÁ E. – NIŇAJOVÁ I. Cestovný ruch trendy a perspektívy. Bratislava: IURA Edition. 2008. ISBN 978-80-8078-215-3.

BRITSKÉ PEKLO V BRATISLAVE: ANGLIČANIA AKO UTRHNUTÍ Z REŤAZE ! 16.06.2015(ONLINE). (cit. 2018-08-14) Dostupné z: http://www.pluska.sk/regiony/bratislava/britske-peklo-bratislave-anglicania-ako-utrhnuti-z-retaze.html

ELIAŠOVÁ D. Ochrana trhových sub-jektov vo vybraných oblastiach služieb. Bratislava: Ekonomická univerzita v Bratislave, Vydava-teľstvo Ekonóm.2010. ISBN 978-80-225-2984-6.

FORET M. Marketingová komunikace. Marketingový výzkum jako pozná-vaní zákazníka. Integrovaná komu-nikace se zákazníkem. Identita. Kultura a image organizace. Komu-nikace ve veřejné správě. Brno: Computer Press. 2011. ISBN 978-80-251-3432-0.

GLOBÁLNY ETICKÝ KÓDEX CES-TOVNÉHO RUCHU. 2018. (online). (cit. 2018-06-19). Dostupné z: http://www.zcrsr.sk/globalny-eticky-kodex-cestovneho-ruchu/

GOELDNER R. CH. – RICHIE BRENT J. R. Cestovní ruch principy příklady trendy. (Prel. SCHÜREROVÁ L.). Brno: Bizbookes. 2014. ISBN 978-80-251-2595-3.

HAN B. CH. Vyhořelá společnost (Prel. BAROŠ R.). Praha: Rybka Pu-blishers. 2016. ISBN 978-80-87950-05-0.

HRADISKÁ E. – HUDÍKOVÁ Z. – ČERTÍKOVÁ H. Praktikum sociálnej komunikácie. Žilina: Eurokódex, s. r. o. 2013. ISBN 978-80-89447-94-7.

KURZY PRE VEREJNOSŤ, AKREDI-TOVANÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM : SPRIEVODCA V CESTOVNOM RUCHU. 2017. (online). (cit. 2018-05-24). Dostupné z: http://old.euba.sk/verejnost/kurzy-pre-verejnost

LOVELOCK B. – LOVELOCK M. K. The Ethics of tourism. Critical and applied perspectives. London and New York: Routledge Taylor and Francis Group. 2013. ISBN978-0-415-57558-4.

MACHIAVELLI N. Vladař. Praha: Na-kladatelství XYZ, s. r. o. 2007. ISBN 9788025707364.

NOVACKÁ Ľ. a kol. Sprievodca a de-legát v cestovnom ruchu. Bratislava: Ekonóm. 2007. ISBN 978-80-225-2342-4.

PAGE J. S. Tourism Management An Introduction. Fourth Edition. Oxford: Elsevier. 2011. ISBN 978-0-08-096932-9.

PARTIA ANGLIČANOV SA ZABÁVA-LA V BRATISLAVE. VYLIEZLI OPITÍ NA FONTÁNU, NASLEDOVAL TVRDÝ PÁD. (ONLINE) (cit. 2018-08-14) Dostupné z: https://www.noviny.sk/krimi/320861-partia-anglicanov-sa-zabavala-v-bratislave-vyliezli-opiti-na-fontanu-nasledoval-tvrdy-pad

PENZIÓN ODMIETOL UBYTOVAŤ TURKOV. SME PROTI RASIZMU, HOVORÍ ICH KAMARÁT. (ONLINE) (cit. 2018-08-14) Dostupné z: https://www.noviny.sk/slovensko/bratislava/164441-penzion-odmietol-ubytovat-turkov-je-to-neakceptovatelne-hovori-ich-kamarat

PLAMÍNEK J. Konflikty a vyjednávání. Umění vyhrávat, aniž by někdo pro-hrál 3., upravené a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. 2012. ISBN 978-80-247-4485-8.

PUTNOVÁ A. – SEKNIČKA P. Etické řízení ve firmě. Nástroje a metody. Etický a sociální audit. Praha: Grada Publishing a. s. 2007. ISBN 978-80-247-1621-3.

SMRŤ FILIPÍNCA HENRYHO: KRUTÝ A ODSÚDENIAHODNÝ ČIN, NE-SKRÝVA ROZHORČENIE MINISTER SPRAVODLIVOSTI.(ONLINE) (cit. 2018-08-14) Dostupné z: https://www.bratislavskenoviny.sk/aktuality/stare-mesto/49741-smrt-filipinca-henryho-rozhorcenie-neskryva-ani-minister-spravodlivosti

ZAVIŠ M. Úvod do systematickej etiky. Žilina: ŽU Žilina Edis. 2017. ISBN 978-80-554-1410-2.

Published

2018-09-07

How to Cite

Orban, E. (2018). Ethical aspects of service in tourist industry. Diagnostics and Consultancy in Assisting Professions, 2(2), 45–55. Retrieved from https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/154