Ethical aspects of service in tourist industry
Keywords:
ethics, tourist industry, social communication, personality psychology, travel consultantAbstract
Our contribution delineates the utilisation of ethical principles in the area of tourist industry, focusing on individual professions the clients come into contact with. In the key centre of attention of personal management there is the humane principle, which has a strong influence on the public. The contex of the situation in which the employee and the client find themselves plays the operative role; the client's and employee's behaviour is determined by the predominant socio-cultural situation.
References
ANGLIČANIA V BRATISLAVE. ĽUDÍ POBUROVALI SVOJIM SPRÁVA-NÍM. 03.09.2016(ONLINE).(cit. 2018-08-14) Dostupné z: https://www.noviny.sk/slovensko/bratislava/165874-anglicania-v-bratislave-ludi-poburovali-svojim-spravanim
BOROVSKÝ J. – SMOLKOVÁ E. – NIŇAJOVÁ I. Cestovný ruch trendy a perspektívy. Bratislava: IURA Edition. 2008. ISBN 978-80-8078-215-3.
BRITSKÉ PEKLO V BRATISLAVE: ANGLIČANIA AKO UTRHNUTÍ Z REŤAZE ! 16.06.2015(ONLINE). (cit. 2018-08-14) Dostupné z: http://www.pluska.sk/regiony/bratislava/britske-peklo-bratislave-anglicania-ako-utrhnuti-z-retaze.html
ELIAŠOVÁ D. Ochrana trhových sub-jektov vo vybraných oblastiach služieb. Bratislava: Ekonomická univerzita v Bratislave, Vydava-teľstvo Ekonóm.2010. ISBN 978-80-225-2984-6.
FORET M. Marketingová komunikace. Marketingový výzkum jako pozná-vaní zákazníka. Integrovaná komu-nikace se zákazníkem. Identita. Kultura a image organizace. Komu-nikace ve veřejné správě. Brno: Computer Press. 2011. ISBN 978-80-251-3432-0.
GLOBÁLNY ETICKÝ KÓDEX CES-TOVNÉHO RUCHU. 2018. (online). (cit. 2018-06-19). Dostupné z: http://www.zcrsr.sk/globalny-eticky-kodex-cestovneho-ruchu/
GOELDNER R. CH. – RICHIE BRENT J. R. Cestovní ruch principy příklady trendy. (Prel. SCHÜREROVÁ L.). Brno: Bizbookes. 2014. ISBN 978-80-251-2595-3.
HAN B. CH. Vyhořelá společnost (Prel. BAROŠ R.). Praha: Rybka Pu-blishers. 2016. ISBN 978-80-87950-05-0.
HRADISKÁ E. – HUDÍKOVÁ Z. – ČERTÍKOVÁ H. Praktikum sociálnej komunikácie. Žilina: Eurokódex, s. r. o. 2013. ISBN 978-80-89447-94-7.
KURZY PRE VEREJNOSŤ, AKREDI-TOVANÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM : SPRIEVODCA V CESTOVNOM RUCHU. 2017. (online). (cit. 2018-05-24). Dostupné z: http://old.euba.sk/verejnost/kurzy-pre-verejnost
LOVELOCK B. – LOVELOCK M. K. The Ethics of tourism. Critical and applied perspectives. London and New York: Routledge Taylor and Francis Group. 2013. ISBN978-0-415-57558-4.
MACHIAVELLI N. Vladař. Praha: Na-kladatelství XYZ, s. r. o. 2007. ISBN 9788025707364.
NOVACKÁ Ľ. a kol. Sprievodca a de-legát v cestovnom ruchu. Bratislava: Ekonóm. 2007. ISBN 978-80-225-2342-4.
PAGE J. S. Tourism Management An Introduction. Fourth Edition. Oxford: Elsevier. 2011. ISBN 978-0-08-096932-9.
PARTIA ANGLIČANOV SA ZABÁVA-LA V BRATISLAVE. VYLIEZLI OPITÍ NA FONTÁNU, NASLEDOVAL TVRDÝ PÁD. (ONLINE) (cit. 2018-08-14) Dostupné z: https://www.noviny.sk/krimi/320861-partia-anglicanov-sa-zabavala-v-bratislave-vyliezli-opiti-na-fontanu-nasledoval-tvrdy-pad
PENZIÓN ODMIETOL UBYTOVAŤ TURKOV. SME PROTI RASIZMU, HOVORÍ ICH KAMARÁT. (ONLINE) (cit. 2018-08-14) Dostupné z: https://www.noviny.sk/slovensko/bratislava/164441-penzion-odmietol-ubytovat-turkov-je-to-neakceptovatelne-hovori-ich-kamarat
PLAMÍNEK J. Konflikty a vyjednávání. Umění vyhrávat, aniž by někdo pro-hrál 3., upravené a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing. 2012. ISBN 978-80-247-4485-8.
PUTNOVÁ A. – SEKNIČKA P. Etické řízení ve firmě. Nástroje a metody. Etický a sociální audit. Praha: Grada Publishing a. s. 2007. ISBN 978-80-247-1621-3.
SMRŤ FILIPÍNCA HENRYHO: KRUTÝ A ODSÚDENIAHODNÝ ČIN, NE-SKRÝVA ROZHORČENIE MINISTER SPRAVODLIVOSTI.(ONLINE) (cit. 2018-08-14) Dostupné z: https://www.bratislavskenoviny.sk/aktuality/stare-mesto/49741-smrt-filipinca-henryho-rozhorcenie-neskryva-ani-minister-spravodlivosti
ZAVIŠ M. Úvod do systematickej etiky. Žilina: ŽU Žilina Edis. 2017. ISBN 978-80-554-1410-2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, while the work is also licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to share this work acknowledging its author and initial publication in this journal.
Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work in the version published in the journal (for example, to publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example, on their websites) before and during the editorial process of their contribution, as such a practice can lead to productive exchanges of ideas and also earlier and higher citation of the published work (See the Open Access Effect).