The physical self in students of middle special schools

Authors

  • Daniela Stackeová College of Physical Education and Sport PALESTRA, Ltd.
  • Marcel Hába College of Physical Education and Sport PALESTRA, Ltd.

Keywords:

Self-Concept, Physical Self, Disability, Physical Disability

Abstract

Presented work examined, whether it is physical perceptions reflected in the assessment of Physical Self in students with disability to such an extent that there are significant differences between these students and students without disabilities.
The research was realized at secondary schools for the disabled and the PSPP-CZ (Physical Self Perception Profile) questionnaire was used, which divides the physical self into five domains (sports competencies, physical fitness, physical attractiveness, physical strength and physical self-esteem).
The research group formed 56 students of special middle school, 34 man and 22 women. The biggest part were students with cerebral palsy. The control group formed 59 students, 37 men and 22 women. The average age first group was 19,56 years, second group 17,24 years.
From the survey results that between students with disabilities and normal students there is no significant difference in any domain of physical self-concept.

References

BALCAR, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Státní peda-gogické nakladatelství, 1983. 230 s. Učebnice pro vysoké školy.

FIALOVÁ, Ludmila. Body image jako součást sebepojetí člověka. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 8024601737.

FOX, Kenneth. The Physical Self. Perception Profile Manual. PRH Monograph: Northen Illinois University, 1990.

FOX, Kenneth a Charles CORBIN. The physical self- perception profile. Journal of Sport and Exercise Psychology, 1989, 11, 408-430. ISSN 0895-2779 (print), ISSN 1543-2904 (online).

KÁBELE, František. Somatopedie: Učebnice speciální pedagogiky tělesně a zdravot-ně postižené mládeže. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 242 s.

KUDLÁČEK, Martin., Michal ŠAFÁŘ a Emil ŠIŠKA. Překlad a standardizace dotazní-ku PSPP [Výzkumná zpráva grantu FTK UP č. 51801501]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, 2004.

MRAZEK, Joachim. Selbstkonzept und Körperkonzept. Schweizerische Zeitung für Psychologie, 1984, 43, 1-23.

MRAZEK, Joachim. Wünschtobjekt Körper. Psychologie heute, 1986, 86, 62-68.

ONDRUCHOVÁ, Weronika. Body image osob se získaným tělesným postižením. [online]. Olomouc, 2016 [cit. 2018-02-05]. Dostupné z: http://theses.cz/id/yzp04x/. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Vedoucí práce PhDr. Marek Schneider, Ph.D.

RUMLEROVÁ, Tereza. Sebepojetí u vozíčkářů s vrozeným nebo získaným hendike-pem. [online]. Olomouc, 2015 [cit. 2018-02-05]. Dostupné z: http://theses.cz/id/j28v7m/. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Vedoucí práce doc. PhDr. Panajotis Cakirpaloglu, DrSc.

ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. 208 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3133-9.

TOMEŠOVÁ, Eva. Physical Self- Perception Profile – Měření percepcí a sebeúcty ve fyzické doméně [Závěrečná zpráva projektu Grantové agentury Univerzity Karlovy]. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2003.

VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 230 s. ISBN 80-7184-929-4.

Published

2018-04-13

How to Cite

Stackeová, D., & Hába, M. (2018). The physical self in students of middle special schools. Diagnostics and Consultancy in Assisting Professions, 2(1), 16–29. Retrieved from https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/141