Syndrom vyhoření mezi vyučujícími v mateřských a základních školách
Klíčová slova:
syndrom vyhoření, stres, učitelé, mateřské školy, základní školyAbstrakt
Syndrom vyhoření je způsoben dlouhodobým stresem, který se v pomáhajících profesích, včetně učitelství, vyskytuje ve zvýšené míře. Článek představuje výsledky aktuálního výzkumu učitelského vyhoření v českých mateřských školách (n=867) a základních školách (n=2394). Vyhoření bylo měřeno Shirom-Melamedovou škálou vyhoření a současně přímými otázkami. Článek se soustřeďuje na porovnání míry vyhoření mezi vyučujícími v mateřských školách, 1. stupni základních škol a 2. stupni základních škol. Míra vyhoření je dávána do souvislosti s vybranými osobními a profesními charakteristikami (pohlaví/gender, délka praxe, spokojenost se vztahy a supervize). Analýza ukázala, že bez příznaků vyhoření je nejvíce vyučujících v mateřských školách.
Článek vznikl v rámci výzkumů finančně podpořených Grantovou agenturou ČR (GA16-21302S) a Technologickou agenturou ČR (TAČR TL01000399).
Reference
BUCHWALD, Petra. Stres ve škole a jak ho zvládnout. 1. vyd. Brno: Edika, 2013. 104 s. Rádce pro pe-dagogy. ISBN 978-80-266-0159-3.
GRAYSON, J. L., ALVAREZ, H. K. “School Climate Factors Relating to Teacher Burnout: A Mediator Mo-del.” Teaching and Teacher Educa-tion: An International Journal of Re-search and Studies. 2008, 24(5): 1349–1363. doi: 10.1016/j.tate.2007.06.005
GREENGLASS, E. A longitudinal stu-dy of psychological burnout in tea-chers. Human relations. 1995, 48(2), 187-202.
HOLEČEK, V., JIŘINCOVÁ, B., MIŇHOVÁ, J. Faktory ohrožení osobnosti učitele. Učitelé a zdraví. 2001, 3(1), 51-57.
HOZO, E. R., SUCIC, G., ZAJA, I. Bur-nout syndrome among educators in pre-school institutions. Materia so-cio-medica. 2015, 27(6), 399.
JOHNSON, S., COOPER, C., CARTWRIGHT, S., DONALD, I., TAYLOR, P., MILLET, C. The expe-rience of work-related stress across occupations. Journal of Managerial Psychology. 2005, 20(2), 178–187. doi: 10.1108/02683940510579803
KOKKINOS, M. Job stressors, persona-lity and burnout in primary school teachers. British Journal of Educati-onal Psychology. 2007, 77(1), 229-243.
POSCHKAMP, Thomas. Vyhoření: rozpoznání, léčba, prevence. 1. vyd. Brno: Edika, 2013. 104 s. Rádce pro pedagogy. ISBN 978-80-266-0161-6.
PURVANOVA, R. K., MUROS, J. P.. Gender differences in burnout: A meta-analysis. Journal of vocatio-nal behavior. 2010, 77(2), 168-185.
SAS, C., BOROS, D., BONCHIS, E. Aspects of the burnout syndrome within the teaching staff. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011, 11, 266-270.
SMETÁČKOVÁ, I., VIKTOROVÁ, I., ŠTECH, S., PAVLAS-MARTANOVÁ, V., PÁCHOVÁ, A., FRANCOVÁ, V., PTÁČEK, R. Vztah syndromu vyhoření, copingových strategií a self-efficacy mezi vyuču-jícími na českých základních ško-lách. Československá psychologie. 2019, 63(4), 386-401.
STONES, E. Supervision in teacher education: A counselling and peda-gogical approach. Routledge. 2002.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).