Dobrovolnictví jako prostředek edukace v pomáhajících profesích
DOI:
https://doi.org/10.58743/dap2022vol6no1.296Klíčová slova:
dobrovolnictví, motivace, studijní plán, atestAbstrakt
Příspěvek se zaměřuje na dobrovolnické aktivity, jak je vnímají studenti učitelských oborů, studenti psychologie a studenti speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Provedeno bylo online dotazníkové šetření (celkem 62 respondentů), které se v první části zaměřilo na mapování dobrovolnických aktivit v rámci studia a oblasti společenské praxe, ve kterých byly dobrovolnické aktivity vykonávány. Dále na převažující motivace a percipované přínosy pro příjemce dobrovolných aktivit i na dobu zapojení do těchto aktivit. Druhá část dotazníkového šetření již sledovala názory studentů na možnost promítnutí těchto aktivit do studijních plánů v daných studijních oborech. Ukazuje se, že nejčastěji jsou dobrovolnické praxe vykonávány v bakalářském studiu s tím, že mnoho studentů začíná již na střední škole a pokračuje v navazujícím magisterském studiu. Důležitou motivací je smysluplné naplnění volného času, pomoc ostatním, ale i nabytí zkušeností, osobní rozvoj studenta a možnost získání kreditů. Přínosy byly pociťovány jak ve vztahu ke klientům (kognitivní a sociální rozvoj, naplnění volného času, rozvoj sociálních dovedností), ale také ve vztahu k samotným studentům. Všichni respondenti doporučovali využití dobrovolnických aktivit ve studiu, nejvíce formou povinně volitelného nebo volitelného předmětu. Nebyl vyjádřen souhlas s tím, že by se tyto praxe měly stát povinným předmětem – dobrovolnictví by ztratilo svůj hlavní princip – že je vykonáváno svobodně, na základě rozhodnutí samotného jedince.
Reference
BEREI, E. B. The social responsibility among higher education students. Education sciences, 2020, 10(3), 66 pp. DOI:10.3390/educsci10030066
CÍVICO-ARIZA, A., COLOMO-MAGAÑA, E., GONZÁLEZ-GARCÍA, E., a SÁNCHEZ-RIVAS, E. Volunteering in the university context: Student perception and participation. Education Sciences, 2020, 10(12), 380. https://doi.org/10.3390/educsci10120380
CRUCE, T. M., a MOORE, J. V. First-year students’ plans to volunteer: An examination of the predictors of community service participation. Journal of College Student Development, 2007, 48(6), 655–673. https://doi.org/10.1353/csd.2007.0063
CULLUM, R. J., SHAUGHNESSY, A., MAYAT, N. Y., a BROWN, M. E. Identity in lockdown: supporting primary care professional identity development in the COVID-19 generation, Education for Primary Care, 2020, 31(4), 1–5. https://doi.org/10.1080/14739879.2020.1779616
ČINČALOVÁ S., a ČERNÁ M. Volunteering of Czech College Students – Experience and Motivation, Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 2021, 14(2), 79–88. https://doi.org/10.7160/eriesj.2021.140202
DEKKER, P., a HALMAN, L. Voluntering and Values: An Introduction. In P. Dekker a L. Halman (Eds.), The Values of Volunteering. Cross – Cultural Perspectives New York: Kluwer Academic/ Plenum Publishers. 2003. ISBN 978-0306478543
FLETCHER, T. D., a MAJOR, D. A. Medical students’ motivations to volunteer: Anexamination of the nature of gender differences, Sex Roles, 2004, 51, 109–114. https://doi.org/10.1023/B:SERS.0000032319.78926.54
CHAPMAN, J., a MORLEY, R. Collegiate service-learning. Journal of Prevention a Intervention in the Community, 1999, 18(1–2), 19–33. https://doi.org/10.1300/J005v18n01_03
FRIČ, Pavol a kol. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Agnes, 2010. 263 stran. ISBN 978-80-903696-8-9.
FOŘTOVÁ, J. Neziskové organizace. Tisková konference, 27. 10. 2020, ČSÚ. Prezentace. Praha: Český statistický úřad. 2020. https://www.czso.cz/documents/10180/147297771/csu_tk_neziskovky.pdf/071c554e-1b0e-4ade-a9e8-553b275f6442?version=1.0
FRYČ, Jindřich et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. 118 stran. ISBN 978-80-87601-46-4. Dostupné také z: https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf.
GIDDENS, A. Manual de sociología. Madrid: Alianza Editorial. 2000.
HARTL, Pavel a HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
Dobrovolnictví | HESTIA. Dobrovolnictví | HESTIA [online]. Dostupné z: https://www.hest.cz
HLADKÁ, M. Význam dobrovolnictví jako specifického lidského zdroje. In GYENES, Filip, ed. Aktuální otázky sociální politiky 2008 – teorie a praxe: sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí: Pardubice, 11.11.2008. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2008. 111 s. ISBN 978-80-7395-134-4.
HRUŠKA TVRDÝ, Lubor a kol. Nové přístupy v komunikaci a prezentaci: on-line prostředí pro rozvoj vzdělávání v dobrovolnictví – zkušenosti a praxe. 1. vydání. Ostrava: Accendo - Centrum pro vědu a výzkum, z.ú., 2022. 279 stran. ISBN 978-80-87955-11-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. 254 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KANDOVÁ, M.. Dobrovolník.cz. HESTIA – Centrum pro dobrovolnictví. [cit. 2022-08-20] http://www.dobrovolnik.cz/
KHASANZYANOVA, A. How volunteering helps students to develop soft skills, International Review Education, 2017, 63, 63–379. https://www.jstor.org/stable/44980106
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 147 s. ISBN 80-7178-429-X.
KORTHAGEN, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. 293 s. ISBN 978-80-7315-221-5.
LEE, Y. J. Facebooking alone? Millennials’ use of social network sites and volunteering, Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 2020, 49(1), 203–217. https://doi.org/10.1177/0899764019868844
LUDVIGSEN, J. A. L., a HAYTON, J. W. Toward COVID-19 secure events: considerations for organising the safe resumption of major sporting events, Managing Sport and Leisure, 2020, 1–11. https://doi.org/10.1080/23750472.2020.1782252.
MATULAYOVÁ, Tatiana a kol. Motivace k do-brovolnictví. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 109 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5110-7.
MITIC, R. R. Global Learning for Local Serving: Establishing the Links Between Study Abroad and Post-college Volunteering. Res High Educ, 2020, 61, 603–627. https://doi.org/10.1007/s11162-020-09604-w.
MLČÁK, Zdeněk. Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2010. 236 s. Spis OU; č. 227/2010. ISBN 978-80-7368-857-8.
NANAVATY, J. Volunteerism during COVID‐19, Public Health Nursing, 2020, 37(5), 797–798. https://doi.org/10.1111/phn.12765.
NAQSHBANDI, K. Z., LIU, C., TAYLOR, S., LIM, R., AHMADPOUR, N., A CALVO, R. I Am Most Grateful. Using Gratitude to Improve the Sense of Relatedness and Motivation for Online Volunteerism, International Journal of Human–Computer Interaction, 2020, 3(14), 1325–1341. https://doi.org/10.1080/10447318.2020.1746061.
NAVICKAS, V., SIMKUS, A., A STRUNZ, H. The Impact of Volunteering as a Form of Leisure on Students ́ Life Quality, Transformations in Business a Economics, 2016, 15(3), 96–112.
PENNER, L. A. Dispositional and Orga-nizational Influences on Sustained Volun – teerism: An Interactionist Perspective. Journal of Social Issues, 2002, 58, 447–467.
PILÁT, Miroslav. Vybrané kapitoly z dobro-volnictví a dobrovolnické praxe: studijní opora. Slezská univerzita v Opavě: Opava, 2015. Dostupné z https://is.slu.cz/el/fvp/zima2020/UPPVBK051/Vybrane_kapitoly_z_dobrovolnictvi_uprava.pdf
POSPÍŠILOVÁ, T. Dobrovolnictví v kontextu životní dráhy dobrovolníků. Lidé města: revue pro etnologii, antropologii a etnologii komunikace, 2010. 12(1), 109–133.
RESCH, K., KNAPP, M., A SCHRITTESSER, I. How do universitiesrecognise student volunteering? A symbolic interactionist perspective on the recognition of studentengagement in higher education, European Journal of Higher Education, 2022, 12(2), 194–210, DOI:10.1080/21568235.2021.1919170
SHAMMA, F., A KASSEM, A. Outstanding students volunteering during covid-19: Comparative research among several Israeli colleges. Cypriot Journal of Edu-cational Science, 2021, 16(4), 1737–1749. DOI:10.18844/cjes.v16i4.6038
TOMŠŮ, Barbora. Motivace dobrovolníků k dlouhodobému působení ve vybrané neziskové organizaci. Diplomová práce Brno: MU, FSS. 2015. Dostupná z https://is.muni.cz/th/hy0ku/
TOŠNER, Jiří a SOZANSKÁ, Olga. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 152 s. ISBN 80-7178-514-8.
TRUTNOVSKÁ, R. Fungování dobrovolnictví v ČR — současné trendy a dobrovolnické programy. Forum Socialni Prace. Prague: Charles University, Faculty of Arts, 2016, (1), 69–76.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. Studijní texty; sv. 20. ISBN 80-86429-36-9.
Wilson, J. Volunteering. Annual Review of Sociology, 2000, 26, 215–240.
Zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů (zákon o dobrovolnické službě) (2002). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-198
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).