Studie „Analýza náchylnosti studentů vysokých škol ke stresu a zvyšování jejich psychické odolnosti a self-efficacy jako prevence vzniku syndromu vyhoření“

Autoři

  • Markéta Švamberk Šauerová Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, spol. s r.o., Praha

Klíčová slova:

stres, syndrom vyhoření, psychická odolnost, studující vysokých škol, typ studia, self-efficacy.

Abstrakt

Příspěvek se zaměřuje na analýzu stresových událostí během vysokoškolského studia a analýzu náchylnosti ke stresu u studentů vysokých škol různého zaměření. Na základě výsledků uvádí autorka možnosti, jak zvyšovat psychickou odolnost jako součást prevence vzniku syndromu vyhoření, jehož vznikem jsou současní studenti vysokých škol ohrožení.
K analýze náchylnosti ke stresu byl použitý standardizovaný Inventář projevů syndromu vyhoření, který zachycuje projevy stresu ve čtyřech základních rovinách – rozumové, emocionální, tělesné a sociální. Data byla získána mezi studenty vysokých škol v České republice. Z výsledků vyplynulo, že nejčastěji stres zažívají studenti v souvislosti se zklamáním z obsahu studia v prvním ročníku. Rovněž bylo zjištěno, že nejvýrazněji jsou stresem ohroženi studenti technických a uměleckých oborů (nejvyšší dosažené hodnoty ze všech sledovaných skupin). Ve skupině studentů práv se pak vyskytovalo nejvíce studentů ohrožených stresem v rozumové rovině. V závěru příspěvku jsou uvedené metody zvyšování psychické odolnosti a self-efficacy.

Reference

ATKINSON, R., L. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.

FIŠER, J., VLTAVSKÁ, K. a kol. Eu-rostudent V: Vybrané výsledky šet-ření v České republice. Praha: MŠMT, 2016. Dostupné z http://kredo.reformy-msmt.cz/vybranevysledky-eurostudent-soubor.

HENNIG, Claudius a KELLER, Gu-stav. Antistresový program pro učite-le: projevy, příčiny a způsoby překo-nání stresu z povolání. Překlad Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 99 s. Pedagogická pra-xe. ISBN 80-7178-093-6.

KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nad-šení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998. 131 s. Psychologie pro každé-ho. ISBN 80-7169-551-3.

NECIDOVÁ, Simona. Syndrom vyho-ření diagnostikovaný u rodičů. Pra-ha, 2018. Diplomová práce (Mgr.), Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, spol. s r.o. Ve-doucí práce: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.

PRŮCHA, Jan, MAREŠ, Jiří a WALTEROVÁ, Eliš-ka. Pedagogický slovník. První vy-dání. Praha: Portál, 1995. 292 stran. ISBN 80-7178-029-4.

SELYE, H. Self-Regulation - the Re-sponse to Stress. In: GOLDWAG, E. M. Inner Balance. New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1979. ISBN 9780134656090

STACKEOVÁ, D. Pohyb? Pohyb! Aneb pohybová aktivita jako jedna ze základních složek životního stylu v prevenci a terapii psychických po-ruch. In KOTKOVÁ, V. (ed.). Sborník z psychiatrického sympozia Hlavo-lam V. pořádaného Psychiatrickou nemocnicí Kosmonosy dne 3.10. 2013. (s. 19-31).

STACKEOVÁ, D., JAVŮRKOVÁ, V. Vliv pohybové intervence na funkci krátkodobé paměti a další kognitivní funkce u skupiny seniorek. In ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, ed. Benefity využití sportovních a prožitkových aktivit v edukačních souvislostech: kolektivní monogra-fie. Vydání: první. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Pa-lestra, spol. s r.o., 2016. 335 stran. ISBN 978-80-87723-30-2.

SVĚTLÁK, M. Výkladové modely vzni-ku a změn lidského chování. Brno: Masarykova univerzita Lékařská fa-kulta, 2005. Bez ISBN.

ŠAUEROVÁ, M., SCHÄTZOVÁ, V. Vý-znam diagnostiky učebních stylů v podpoře studia vysokoškolských studentů. Aula: revue pro vysoko-školskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, roč. 21., č. 1., 2012. ISSN 1210-6658.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Projekt „Využití učebního stylu“ jako pre-vence studijní neúspěšnosti stu-dentů 1. ročníku bakalářského stu-dia. Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích. Vol 1, No 1 Praha: VŠTVS PALESTRA, 2017a. ISSN 2570-7612.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Nespo-kojení studenti. Deník Metro. 22. 2. 2017. 2017b.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Marké-ta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2018. 276 stran. Pe-dagogika. ISBN 978-80-271-0470-3.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Syndrom vyhoření u studentů vyso-kých škol. Rukopis monografie. Praha: VŠTVS PALESTRA, předpo-kládané vydání 2019/2020

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Analýza náchylnosti studentů růz-ných oborů vysokých škol k výskytu syndromu vyhoření. Rukopis pří-spěvku – Konference Icolle, 2019.

ŠVINGALOVÁ, Dana. Stres a "vyhoře-ní" u profesionálů pracujících s lidmi. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzi-ta v Liberci, 2006. 82 s. ISBN 80-7372-105-8.

TOŠNEROVÁ, Tamara a TOŠNER, Jiří. Burn – Out syndrom: pracovní sešit pro účastníky kurzů. Praha: Hestia (organizace), 2002. 16 s.

Stahování

Publikováno

18-11-2019

Jak citovat

Švamberk Šauerová, M. (2019). Studie „Analýza náchylnosti studentů vysokých škol ke stresu a zvyšování jejich psychické odolnosti a self-efficacy jako prevence vzniku syndromu vyhoření“. DIAGNOSTIKA A PORADENSTVÍ V pomáhajících profesích, 3(2), 41–64. Získáno z https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/188