Návrh sestavy cvičení na balančních pomůckách jako forma prevence syndromu vyhoření pedagogů
Klíčová slova:
syndrom vyhoření, vysokoškolský student, učitel, prevence, balanční cvičeníAbstrakt
Stres a syndrom vyhoření jsou častými negativními jevy, s nimiž se lze setkat i na vysokých školách. Oba jevy významně ovlivňují duševní zdraví a kvalitu života jak vyučujících, tak studentů. Důležitou součástí péče o zdraví je prevence, její důležitou součástí může být nabídka balančního cvičení pro vyučující i studující vysokou školu.
Reference
GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Sociál-ní dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
JARKOVSKÁ, Helena. 264 cvičení na velkém míči: [zásobník posilovacích a protahovacích cviků pro každého]. Praha: Grada, 2011. Fitness, síla, kondice. ISBN 978-80-247-3820-8.
KEBZA, Vladimír a ŠOLCOVÁ, Iva. Syndrom vyhoření – funkční duševní porucha. Praha: Státní zdravotní ústav. 1. vydání 1998. ISBN 80-7071-099-3.
KEBZA, Vladimír a ŠOLCOVÁ, Iva. Komunikace a stres. Praha: Státní zdravotní ústav, 2004. ISBN 80-7071-246-5.
KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastická průprava sportovce: 238 cvičení pro všetranný rozvoj pohybových dovedností. Praha: Grada, 2004. Fitness, síla, kondice. ISBN 80-247-1006-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. Psychologie pro každého. ISBN 80-7169-551-3.
MASLACH, Ch. et al. Maslach burnout inventory: sampler set Manual, General Survey, Human Services Survey, Educators Survey, & Scoring Guides. 3. California: Mind Garden, 1996.
MASLACH, Ch., SCHAUFELI, W., B. Historical and conceptual development of burnout. S. 1-16. In: SCHAUFELI, W., B., MASLACH, Ch., MAREK, T. (Eds). Professional Burnout: Recent Developments in Theory and Research. Washington, D. C.: Taylor & Francis, 1993. ISBN 978-1560326830.
MUCHOVÁ, Marta a Karla TOMÁNKOVÁ. Cvičení na balanční plošině. Praha: Grada, 2009. Fitness, síla, kondice. ISBN 978-80-247-2948-0.
PINES, A., M., ARONSON, E. Career burnout: Causes and Cures. New York: Free Press, 1989. ISBN 978-0029253533
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
STACKEOVÁ, Daniela. Fitness programy z pohledu kinantropologie. 3., dopl. a 4 přeprac. vyd. Praha: Galén, c2014. ISBN 978-80-7492-115-5.
STACKEOVÁ D.: Využití kinezioterapie v terapii psychosomatických pacientů In: PSYCHOSOM [online]. 2015, 13(2). ISSN 1214-6102. Dostupné také z: https://www.psychosom.cz/images/archiv/Psychosom-2015-2.pdf
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Význam outdoorových aktivit v prevenci syndromu vyhoření u učitelů. In: HLAVÁČOVÁ, J., TIMKOVIČ, M.,
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny pro učitele. Praha: Grada, v tisku.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).