Stimulation of association development in preschool period through movement
Klíčová slova:
Childhood, play, associative groupingAbstrakt
According WHO definition of the human health children’s development can be defined as conceptual changes in biological, psychological and social behaviour, when the development is a constant and dynamic process. The changes occur because of the growing-up process under the influence of experience and learning. Especially in the early period of the child's development exist very tight connection between physical and psychological development. The aim of the presented study is to analyse how influenced regularly provided physical activity on association’s skills of a child personality in preschool period. The purpose of the experiment is to research the associative grouping of 10 words on the theme fruit and sport. The selected words are: football, pear, cherries, swimming, banana, disabled sportsman, ball, athletics, apple, sports friendship. Which relations are mentioned by test subjects depends on the content of the stimulating word and on the knowledge of the person. The lower their knowledge is the more frequent super ordinate answers are. But if they have a lot of knowledge we expect subordinate answers to be more frequent.
Reference
Batistič-Zorec, M. (2003). Razvojna psihologija in vzgoja v vrtcih. Ljubljana: Inštitut za psihologijo osebnosti.
Bolko, I., Draškovič, U., Potočnik, D. (2002). Nezavedno grupiranje zapomnjenega gradiva. Availaible on: http://psy.ff.uni-lj.si/Vaje/xZP-VSP/Osnova/Projekti-01-VSP.php?vaje=VSPL
Hymes D. H. (1974) Foundations in Sociolinguistics. An Ethnographic Approach. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Hymes, D. H. (2006) “Ethnopoetics”, Theory Culture Society, 23: 67-9.
Košir., S. (2007). Teorije v defektologiji (komunikacija). Zapiski predavanj in vaj podiplomskega študija SRP. Ljubljana: Pedagoška fakulteta Ljubljana, Univerza v Ljubljani.
Vigotski, L. (1983). Mišljenje in govor. Beograd: Nolit.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).