The use of motor learning principles in yoga
Klíčová slova:
Yoga, yoga postures, motor control, motor learning.Abstrakt
This article introduces the basic principles of motor learning and presents their possible application in learning yoga postures. The first part brings the definitions of the basic terms of motor control and motor learning. The second part presents particular types of motor learning with examples - how they can be applied in yoga practice. The third part introduces the Schema theory of motor learning and its implication in yoga; the next part provides a look at the traditional text of Yoga Sutra from the perspective of this motor learning theory. In the end several clinical studies that explore yoga in psychomotor performance are presented.
Reference
Das, M., Deepeshwar, S., Subramanya, P., & Manjunath, N. K. (2016). Influence of Yoga-Based Personality Development Program on Psychomotor Performance and Self-efficacy in School Children. Frontiers in Pediatrics. https://doi.org/10.3389/fped.2016.00062
Govindaraj, R., Karmani, S., Varambally, S., & Gangadhar, B. N. (2016). Yoga and physical exercise – a review and comparison. International Review of Psychiatry. https://doi.org/10.3109/09540261.2016.1160878
Ipsos Public Affairs. (2016). 2016 Yoga in America Study. Yoga Journal. Retrieved from https://www.yogaalliance.org/Portals/0/2016 Yoga in America Study RESULTS.pdf
Jarraya, S., Wagner, M., Jarraya, M., & Engel, F. A. (2019). 12 Weeks of Kindergarten-Based Yoga Practice Increases Visual Attention, Visual-Motor Precision and Decreases Behavior of Inattention and Hyperactivity in 5-Year-Old Children. Frontiers in Psychology, 10(April), 1–11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00796
Kandel, E. R., Schwartz, J. H., & Jessell, T. M. (2000). Principles of neural science (4th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
Kuvalayananda, S., & Vinekar, S. L. (1963). Yogic therapy: its basic principles and method. New Delhi: Central Health Education Bureau, Government of India.
Qaseem, A., Wilt, T. J., McLean, R. M., & Forciea, M. A. (2017). Noninvasive Treatments for Acute, Subacute, and Chronic Low Back Pain: A Clinical Practice Guideline From the American College of Physicians. Annals of Internal Medicine, (May 2016). https://doi.org/10.7326/M16-2367
Schmalzl, L., Powers, C., & Henje Blom, E. (2015). Neurophysiological and neurocognitive mechanisms underlying the effects of yoga-based practices: towards a comprehensive theoretical framework. Frontiers in Human Neuroscience, 9(May), Article 235. https://doi.org/10.3389/fnhum.2015.00235
Schmidt, R., & Lee, T. (2005). Motor Control and Learning: A Behavioral Emphasis. Champaign, IL: Human Kinetics.
Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2007). Motor control: Translating research into clinical practice: Fourth edition. Motor Control: Translating Research into Clinical Practice: Third Edition. Baltimore, MA: Lippincott Williams & Wilkins.
Telles, S., Praghuraj, P., Ghosh, A., & Nagendra, H. R. (2006). Effect of a one-month yoga training program on performance in a mirror-tracing task. Indian Journal of Physiology and Pharmacology.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).