Yes i can exercise adoption/adherence model
Klíčová slova:
Adherence, physical activity, health-promoting behavior, self-efficacy.Abstrakt
Although other correlates of physical activity among youth have not been clearly established, a growing literature has suggested that social-cognitive factors such as attitudes, social norms and self-efficacy influence the decision to become physically active among youth. The “yes i can” builds on existing prominent theoretical models employed to study physical activity determinants and provides a curriculum design framework for the development of specific fitness education programs in schools and other educational settings.
Reference
Australian Bureau of Statistics. (1998). Participation in Sport and Physical Activities, Australia (No. 4177.0). Canberra, Australian Capital Territory: Author.
Centers for Disease and Prevention (1997). Youth risk behavior surveillance – United States (MMWR 1998; 47 (SS-3):1-89.
Godin, G., Shepard, R. J. (1990). Use of attitude-behavior model in exercise promotion. Sport Medicine, 10(2), 103-121
Haapanen-Niemi, N., Miilunpalo, S., Pasanen, M., Oja, P., Malmberg, J., Vuori, I. Obesity, physical inactivity and low level of physical fitness as determinants of mortality. Medicine and Science in Sport and Exercise. 32 (5): supplement #755, S169. 2000.
Hegberg, J. (1997). Physical Activity, Physical Fitness, and Blood Pressure. In Haskell, W & Leon, A. Physical Activity and Cardiovascular Health, A National Consensus (pp. 112-119). Champaign: Human Kinetics.
Helmrich, S., Ragland, D., Leung, R., Paffenbarger, R.J. (1991). Physical activity and reduced occurence of non-insulin dependent diabetes mellitus. New England Journal of Medicine, 147-152.
Lee, I. Physical Activity, Fitness and Cancer. (1994). In Bouchard, C., Shephard, R., & Stephens, T. Physical Activity, Fitness, and Health International Proceedings and Consensus Statement. (pp. 814-831). Champaign: Human Kinetics
Malina, R. M. (1996) Tracking physical activity and physical fitness across the lifespan. RQES, 57, 48-57.
Morgan, W. (1994). Physical Activity, Fitness and Depression. In Bouchard C., Shephard, R., & Stephens, T. Physical Activity, Fitness, and Health International Proceedings and Consensus Statement. (pp. 851-867). Champaign: Human Kinetics.
Rehor, P. R. (1994). Curriculum Design Model for Secondary Physical Education. In A. E. Jewett, L. L., Bain, C. D. Ennis, Curriculum Process in Physical Education, (2nd ed., pp. 288-291). Madison, WI: Brown & Benchmark.
Rehor, P. R., Cottam, B. M. (2000). Relationship between the Physical Activity Levels and Screen Watching in Australian Adolescents. Active and Healthy Quarterly. The ACHPER Journal for Physical Educators Health Educators and Fitness Leaders. Vol. 47, 1, 14–18.
Stephens, T., Caspersen, C. The Demography of Physical Activity. In C. Bouchard, R. Shephard, and T. Stephens (Eds.), Physical Activity, Fitness and Health: International Proceedings and Consensus Statement. South Australia: Human Kinetics. 1994.
Schwartz, R. (1997). Physical Activity, Insulin Resistance, and Diabetes. In Haskell, W., & Leon, A. Physical Activity and Cardiovascular Health, A National Consensus (pp. 105- 111). Champaign: Human Kinetics.
Surgeon General’s report on physical activity and health. (1996). From the Centers for Disease Control and Prevention. Journal of the American Medical Association, 276, 522- 539.
US Department of Health and Human Services. Healthy people 2010: Understanding and improving health. Washington, DC: U.S. Government Printing Office, 2000;017-001-00543-6:1-70.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).