Importance of vulnerable and resilient factors at work with children with activity disorders
Keywords:
Activity disorders, resilient and vulnerable concepts, protective and risk factors, attitude to the pupilAbstract
The paper focuses on the analysis of protective and risk factors at work with children with activity disorders (hyperactive, hypoactive). Based on the analysis of the individual case reports and rich experience gained during nearly twenty years of consulting practice. Part of the text are two case studies demonstrating the effect of protective and risk factors.
References
Cahová, P., Pejčochová, J., & Ošlejšková, H. (2010). Hyperkinetická porucha v klinické praxi dětského neurologa. Postgraduální medicína (01/2010). Retrieved from: http://www.zdn.cz/archiv/postgradualni-medicina/
Garmezy, N. (1974). The study of competence in children at risk for severe psychopathology. In: Anthony, E., J., Koupernik, C., (Eds.). The child in his family: Children at Psychiatric risk: III. New York: Wiley.
Gillernová, I. (2010). Sociální dovednosti učitele a možnosti rozvíjení sociálních dovedností ve školním prostředí. [online]. [cit. 20.9.2015]. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/9891/SOCIALNI-DOVEDNOSTI-UCITELE-A-MOZNOSTI-ROZVIJENI-SOCIALNICH-DOVEDNOSTI-VE-SKOLNIM-PROSTREDI.html/.
Goetz, M., Uhlíková, P. (2009). ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén.
Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia,.
Krejčí, M. (2011). Výchova ke zdraví. Strategie výuky duševní hygieny ve škole. České Budějovice: JU ČB.
Krejčí, M., Kornatovská, Z., Kokeš, R. (2014). Social benefits of adequate movement régime in teacher´s stress resilinece. Social Science International, No. 2, Vol. 30, MD Publications Pvt Ltd.
Křivohlavý, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha: Portál.
Malá, E. (1989). Vývojová psychopatologie. Československá psychiatrie., roč. 85, č. 6, s. 402-407.
Masten, A., Best, K., Gamezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2 (04),. s. 425 - 444.
Matějček, Z. (1998). Riziko a resilience. Československá psychologie., roč. XLII, č. 2, s. 97-105.
Piaget, J, Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál, 144 s.
Srb, V. a kol. Jak na osobnostní a sociální výchovu? Praha: OS Projekt Odyssea, 2007.
Šauerová, M. (2011). Edukace klientů ve wellness. In Hošek, V., Tilinger, P. (eds.) Wellness v biopsychosociálním kontextu. Recenzovaný sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference VŠTVS Palestra. Praha: VŠTVS Palestra. s. 95–104.
Šauerová, M. (2011). Projekty osobnostního rozvoje pro děti v nestandardních výchovných podmínkách. Praha: VŠTVS Palestra a European Science and Art Publishing. 165 s.
Šauerová, M. (2014). Využití individuálního vzdělávacího plánu v práci učitele. Obecné zásady reedukace specifických poruch učení. Manažment školy v praxi. Č. 2, 2014. Bratislava: Walters Kluwer.
Šauerová, M., Špačková, K.,Nechlebová, E. (2012). Speciální pedagogika v praxi (komplexní péče o děti s SPUCH). Praha: Grada.
Švamberk Šauerová, M. (2015).Hyperaktivita nebo hypoaktivita – výchovný problém? Bratislava: Walters Kluwer, v tisku.
Train, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál.
Třesohlavá, Z. a kol. (1983). Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. Praha: Avicenum.
Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.
Vališová, A. (1992) Asertivita v rodině a ve škole aneb Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany: H&H.
Vališová, A. (2005). Komunikace a vzájemné porozumění (Hry pro dospívající). Praha: Grada.
Vašutová, M. (2010). Základy biodromální psychologie. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita.
Veteška, J. (2011). Proměny školního vzdělávání v biodromálním kontextu. Hamburg: Verlag Dashöfer GmbH.
Werner, E. E., Smith, R. S. (1992). Overcoming the Odds : high risk children from birth to adulthood. Ithaca, N. Y: Cornell University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, while the work is also licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to share this work acknowledging its author and initial publication in this journal.
Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work in the version published in the journal (for example, to publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to share their work online (for example, on their websites) before and during the editorial process of their contribution, as such a practice can lead to productive exchanges of ideas and also earlier and higher citation of the published work (See the Open Access Effect).