Metodologie ve výzkumu v pedagogické psychologii: kritéria pro volbu kvalitativního přístupu

Autoři

  • Andrea Hlubučková Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy (doktorandské studium); Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita

DOI:

https://doi.org/10.58743/dap2025no14.367

Klíčová slova:

kvalitativní metodologie; interpretativní fenomenologická analýza (IPA); reflexivita

Abstrakt

Článek se zaměřuje na výběr kvalitativní metodologie pro výzkum v pedagogické psychologii a ukazuje rozmanitost kritérií, která ovlivňují rozhodování výzkumníka. Autorka představuje teoretické základy a různé přístupy kvalitativního výzkumu, jako je interpretativní fenomenologická analýza (IPA), etnometodologie, narativní analýza a další. Důraz je kladen na roli reflexivity, která je nezbytná při interpretaci dat a ovlivňuje jak metodologii, tak výsledky výzkumu. Článek rovněž poskytuje praktická doporučení pro volbu metodologie v závislosti na povaze dat, výzkumných otázkách a perspektivě výzkumníka. Příklad aplikace IPA na zkoumání žité zkušenosti učitelů s duševním onemocněním ilustruje konkrétní využití metodologie v pedagogické psychologii. Autorčina reflexe nad volbou vhodného přístupu může poskytnout vhled do jejího uvažování jako inspiraci.

Reference

Garfinkel, H. (2002). Studies in ethnomethodology. Polity Press.

Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R., & kolektiv. (2013). Kvalitativní analýza textů: Čtyři přístupy. Masarykova univerzita.

Petrusek, M. (1917). Etnometodologie (heslo). In Sociologická encyklopedie. Sociologický ústav AV ČR. Získáno z: https://encyklopedie.soc.cas.cz/w /Hlavn%C3%AD_strana

Stažení

Publikováno

29-04-2025

Jak citovat

Hlubučková, A. (2025). Metodologie ve výzkumu v pedagogické psychologii: kritéria pro volbu kvalitativního přístupu. DIAGNOSTIKA A PORADENSTVÍ V pomáhajících profesích, 14, 50-55. https://doi.org/10.58743/dap2025no14.367