Obraz vztahů mezi mateřskými školami a rodičovskou veřejností v českém odborném pedagogickém tisku v letech 2005-2022
DOI:
https://doi.org/10.58743/dap2024no13.359Klíčová slova:
mateřská škola, rodiče, učitel, opora pro rodiče, adaptace, adaptační program, rámcový vzdělávací programAbstrakt
Z řady různých studií vyplývá, že citlivě vedené adaptační období dítěte zaměřené na bezproblémové uvykání si na mateřskou školou, může snížit psychickou nepohodu rodičů, napomáhá vzniku partnerské spolupráce a zvyšuje chuť rodiny aktivně se podílet na další školní socializaci. Bylo prokázáno, že úvodní příznivé zkušenosti se vzdělávacími institucemi a učiteli usnadní dětem vstup do základní školy. Někteří rodiče zažívají při včleňování potomka do mateřské školy úzkost, nejistotu a frustraci. Pakliže včas nedojde k jejich pedagogické a psychologické podpoře, přijímají zpravidla vůči škole pasivní roli a zůstávají v tzv. tichém partnerství. Pro pedagogické pracovníky může být takový člověk „dobrým rodičem“, ale ztrácí se možný individuální přínos pro rozvoj výchovného působení.
Pomocí přehledové studie analyzující texty článků publikovaných v letech 2005 až 2022 ve 13 vybraných pedagogických periodicích jsme získali přehled o prezentaci témat týkajících se zájmu o problematiku podpory rodičů během vstupu dětí do mateřské školy. Časové období bylo pro výzkumné šetření zvoleno tak, aby pokrývalo celou dobu platnosti aktuální školské legislativy. Ač je odbornou veřejností a představiteli orgánů veřejné správy kladen důraz na potřebu kvalitní komunikace směrem k zástupci dítěte, prezentovaná studie zachytila pouze omezený počet článků, které by se uvedenou tématikou zabývaly.
Reference
Andrašší, M. (2015). Adaptace tříletých dětí v mateřské škole očima maminek. Informatorium 3-8, 22(7), 16-17.
Alwaely, S. A., Yousif, N. B. A., & Mikhaylov, A. (2021). Emotional development in preschoolers and socialization. Early child development and care, 191(16), 2484-2493.
Bailey, M. J., Sun, S., & Timpe, B. (2021). Prep School for poor kids: The long-run impacts of Head Start on Human capital and economic self-sufficiency. American Economic Review, 111(12), 3963-4001.
Besi, M., & Sakellariou, M. (2019). Transition to primary school the importance of social skills. International Journal of Humanities and Social Science, 6 (1), 33-36.
Bowlby, J. (2014). Vazba: Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál.
Bradáčová, R. (2018). Spolupráce s rodinou v době adaptace dítěte v mateřské škole. Poradce ředitelky mateřské školy, 7(2), 47-49.
Erikson, E. H. (2002) Dětství a společnost. Praha. Argo.
Eshchanova, G. (2023). Socialization of preschool education. Science and innovation, 2 (B1), 173-176.
Faltysová, E. (2017). Adaptace aneb Přizpůsobení se novým podmínkám. Informatorium 3-8, 24(7), 18-19.
Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha: Grada.
Khojanazarova, N. (2022). The Essence of Socialization of Children in Preschool Educational Institutions On the Basis of a Systematic Approach. World Bulletin of Social Sciences, 7, 5-7.
Kotková, K. (2020) Počáteční adaptace dítěte v mateřské škole. Diplomová práce. Liberec: PF TUL.
Giallo, R., Treyvaud, K., Matthews, J., & Kienhuis, M. (2010). Making the transition to primary school: An evaluation of a transition program for parents. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 10, 1-17.
Hejzlarová, E. M., Mouralová, M., Konrádová, K. (2021). Nástup do veřejné mateřské školy v české republice: sonda do adaptace rodičů. Orbis scholae, 15(1), 57-81. DOI:
http://dx.doi.org/10.14712/23363177:2021.7
Hejzlarová, M., Mouralová, M. & Konrádová, K. (2021). Nástup do veřejné mateřské školy v České republice: sonda do adaptace rodiče. Orbis scholae, (15)1, 57-81.
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.
Hornby, G. (2011). Parental Involvement in Childhood Education. Building Effective School-Family Partnership. New York: Springer.
Hoskovcová, S., Petrů Kicková, P. (2014). Adaptace na mateřskou školu aneb Co jsme pozorovali u dětí. Informatorium 3-8, 21(8), 12-14.
Hoskovcová, S., Petrů-Kicková, P. (2013). Adaptace na mateřskou školu. Informatorium 3-8, 20(7), 12-13.
Hoskovcová, S., Petrů-Kicková, P. (2014). Adaptace na mateřskou školu…krok druhý. Informatorium 3-8, 21(5), 12-13.
Koťa, J. (2018). Od pedagogiky osvobození k antipedagogickému hnutí. In: Jedlička, R., Koťa, J. & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: Psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, s.87-92.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: Co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada.
Koželuh, O. (2019). Adaptace s úsměvem. Informatorium 3-8, 26(6), 10-11.
Kramulová, D. (2011). Mám strach, že se mé dítě ve školce bojí. Co když tam strádá? Informatorium 3-8, 18(10), 14-15.
Kramulová, D. (2011). První krok od máminých sukních. Informatorium 3-8, 18(7), 16-17.
Kramulová, D. (2014). Nepravidelná docházka: vadí, nevadí? Informatorium 3-8, 21(1), 16-17.
Kramulová, D. (2016). První týdny ve školce. Informatorium 3-8, 23(7), 18-19.
Lam, M., S. & Pollard, A. (2006). A conceptual framework for understanding children as agents in the transition from home to kindergarten. Early Years, (26)2, 123-141. DOI:
https://doi.org/10.1080/09575140600759906
Machovcová, K., Beláňová, A., Kostelecká, Y. & McCabe, M. (2020). Rodičovské vnímání dětských potřeb a rozhodnutí vzdělávat doma. Studia paedagogica, (25)1, 30-55. DOI:
https://doi.org/10.5817/SP2020-1-2
McIntyre, L.L., Eckert, T.L., Fiese, B.H. et al. (2010) Family Concerns Surrounding Kindergarten Transition: A Comparison of Students in Special and General Education. Early Childhood Educ J38, 259–263. DOI:
https://doi.org/10.1007/s10643-010-0416-y
Niesel, R., Lisá, D., & Griebel, W. (2005). Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál.
Petrů-Kicková, P. & Hoskovcová Horáková, S. (2013). Adaptace na mateřskou školu. Informatorium 3-8, 20 (7), 12-13.
Petrů-Kicková, P. & Hoskovcová Horáková, S. (2016). Adaptace na mateřskou školu. Speciál pro mateřské školy,
Picková, H. (2017). Proč moje děti nechodí do mateřské školy. Přístup rodičů, jejichž rozhodování neomezuje socioekonomické znevýhodnění. Orbis Scholae, 11 (1), 51-69. DOI:
http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.17
Procházka, M. (2017). Učitel mateřské školy a rodiče. In Svobodová et al. Osobnost předškolního pedagoga: Sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvoj. Praha: Portál.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021.
Šmelová, E. (2005). Předškolní vzdělávání očima rodičovské veřejnosti. Pedagogická orientace, 1, 52-57.
Sokolová, M. (2021). Adaptace na mateřskou školu z pohledu dítěte. Informatorium 3-8, 29(7), 13-15.
Strakatá, M. (2021). Adaptace dětí v mateřské škole. Poradce ředitelky mateřské školy, 10(1), 44-49.
Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). The effective provision of pre-school education (EPPE) project technical paper 12: The final report-effective pre-school education. London: Institute of Education University of London.
Těthalová, M. (2010). Dobré školní klima stojí na spolupráci. Informatorium 3-8, 17(7), 12-13.
Těthalová, M. (2012). Nováčci ve školce. Informatorium 3-8, 19(7), 12-13.
Těthalová, M. (2018). Spolupráce s rodiči je základním kamenem úspěchu, Informatorium 3-8. 25(10), 14-16.
Tětthalová, M. (2018). Dáváme prostor rodičům. Informatorium 3-8, 25(5), 32-33.
Vyhláška č. 14/2005 Sb., vyhláška o předškolním vzdělávání, v posledním platném znění.
Vyhláška č. 72/ 2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v posledním platném znění
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, v posledním platném znění.
Welchons, L.W., McIntyre, L.L. (2017). The Transition to Kindergarten: Predicting Socio-Behavioral Outcomes for Children With and Without Disabilities. Early Childhood Educ, J 45, 83–93. DOI:
https://doi.org/10.1007/s10643-015-0757-7
Wildenger, L.K., McIntyre, L.L., Fiese, B.H. et al. (2008). Children’s Daily Routines During Kindergarten Transition. Early Childhood Educ, J 36, 69–74. DOI:
https://doi.org/10.1007/s10643-008-0255-2
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v posledním platném znění.
Zákon č. 563/ 2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v posledním platném znění
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2024 Klára Hlůžková
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).