Prožitek, škola a volný čas

Autoři

  • Martina Kočerová Jihočeská univerzita, Teologická fakulta

DOI:

https://doi.org/10.58743/dap2024no13.355

Klíčová slova:

já, edukace, poznání, prožitek

Abstrakt

Příspěvek se zaměřuje na roli prožitku v edukační realitě, přičemž vychází z výzkumného šetření, které bylo uskutečněno mezi studenty prvního a třetího ročníku střední školy. Respondenti hodnotili předložené pojmy pomocí bipolárních škál tvořených antonymy adjektiv. Na těchto škálách vyznačovali míru, v jaké příslušné adjektivum charakterizuje předložený pojem. Získaná data byla podrobena analýze na úrovni pojmů, dimenzí a na základě hodnocení globální podobnosti. Z výzkumu vyplynulo, že pojem po­znání má pro respondenty blízko ke slovu hracestování, které přináší zkušenost, rozvoj zájmů, kreativity a tvořivého myš­lení. Z toho můžeme tedy usuzovat, že z hlediska respondentů je pro vzdělávání a osobní rozvoj klíčová osobní zkušenost, tedy prožitek. Naopak pojmy škola a volný čas nejsou významově blízké pojmu poznání a jde zřejmě o pojmy, které jsou pro respon­denty spíše prostředkem k něčemu významnějšímu nebo prostře­dím, kde se odehrává to, co je podstatě bližší.

Reference

Dewey, J. (2007) Experience and Education. New York: Collier books.

Gray, P. (2009) „Why Don’t Students Like School?“ Well, Duhhh... [online] Psychology Today © 2024 Sussex Publishers, LLC. Dostupné na: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/freedom-to-learn/200909/why-dont-students-like-school-well-duhhhh.

Gray, P. (2011) Is Real Educational Reform Possible? [online] Psychology Today © 2024 Sussex Publishers, LLC. Dostupné na: https://www.psychologytoday.com/us/blog/freedom-learn/201108/is-real-educational-reform-possible-if-so-how.

Hanuš R. & Chytilová, L. (2009) Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada Publishing.

Jirásek, I. (2004) Zážitková pedagogika. Gymnasion 1, 6–16.

Jirásek, I. (2019) Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál

Kočerová, M. (2011) Obsah pojmu „volný čas“ pro mladé lidi. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta.

Kohlberg, L. Essays on Moral Development: The Natute and Validity of Moral Stages. (Essays on Moral Development, Volume 2). Harper & Row.

Kolb, D. A. (1984) Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.

Lewin, K. (1952). Field theory in social science: Selected theoretical papers. London: Tavistock.

Nováčková, J. (2008) Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: Spirála, s. 11–12.

Osgood, Ch. E., Suci, G. J., & Tannenbaum, P. H. (1957) The measurement of meaning. Urbana: University of Illinois Press.

Smolíková, K. (2006) Předškolní vzdělávání a klíčové kompetence. Dostupné na:

https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/990/PREDSKOLNI.

Strategie vzdělávací politiky na období 2030+ [online]. Dostupné na:

https://msmt.gov.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf.

Vážanský, M. (1992) Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita.

Walterová, E. (2009) Funkce školy a školního vzdělávání. In. Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 112–116.

Stažení

Publikováno

15-11-2024

Jak citovat

Kočerová, M. (2024). Prožitek, škola a volný čas. DIAGNOSTIKA A PORADENSTVÍ V pomáhajících profesích, 13, 17-28. https://doi.org/10.58743/dap2024no13.355