Prožitek, škola a volný čas
DOI:
https://doi.org/10.58743/dap2024no13.355Klíčová slova:
já, edukace, poznání, prožitekAbstrakt
Příspěvek se zaměřuje na roli prožitku v edukační realitě, přičemž vychází z výzkumného šetření, které bylo uskutečněno mezi studenty prvního a třetího ročníku střední školy. Respondenti hodnotili předložené pojmy pomocí bipolárních škál tvořených antonymy adjektiv. Na těchto škálách vyznačovali míru, v jaké příslušné adjektivum charakterizuje předložený pojem. Získaná data byla podrobena analýze na úrovni pojmů, dimenzí a na základě hodnocení globální podobnosti. Z výzkumu vyplynulo, že pojem poznání má pro respondenty blízko ke slovu hra a cestování, které přináší zkušenost, rozvoj zájmů, kreativity a tvořivého myšlení. Z toho můžeme tedy usuzovat, že z hlediska respondentů je pro vzdělávání a osobní rozvoj klíčová osobní zkušenost, tedy prožitek. Naopak pojmy škola a volný čas nejsou významově blízké pojmu poznání a jde zřejmě o pojmy, které jsou pro respondenty spíše prostředkem k něčemu významnějšímu nebo prostředím, kde se odehrává to, co je podstatě já bližší.
Reference
Dewey, J. (2007) Experience and Education. New York: Collier books.
Gray, P. (2009) „Why Don’t Students Like School?“ Well, Duhhh... [online] Psychology Today © 2024 Sussex Publishers, LLC. Dostupné na: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/freedom-to-learn/200909/why-dont-students-like-school-well-duhhhh.
Gray, P. (2011) Is Real Educational Reform Possible? [online] Psychology Today © 2024 Sussex Publishers, LLC. Dostupné na: https://www.psychologytoday.com/us/blog/freedom-learn/201108/is-real-educational-reform-possible-if-so-how.
Hanuš R. & Chytilová, L. (2009) Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada Publishing.
Jirásek, I. (2004) Zážitková pedagogika. Gymnasion 1, 6–16.
Jirásek, I. (2019) Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál
Kočerová, M. (2011) Obsah pojmu „volný čas“ pro mladé lidi. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta.
Kohlberg, L. Essays on Moral Development: The Natute and Validity of Moral Stages. (Essays on Moral Development, Volume 2). Harper & Row.
Kolb, D. A. (1984) Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Lewin, K. (1952). Field theory in social science: Selected theoretical papers. London: Tavistock.
Nováčková, J. (2008) Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: Spirála, s. 11–12.
Osgood, Ch. E., Suci, G. J., & Tannenbaum, P. H. (1957) The measurement of meaning. Urbana: University of Illinois Press.
Smolíková, K. (2006) Předškolní vzdělávání a klíčové kompetence. Dostupné na:
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/990/PREDSKOLNI.
Strategie vzdělávací politiky na období 2030+ [online]. Dostupné na:
https://msmt.gov.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf.
Vážanský, M. (1992) Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita.
Walterová, E. (2009) Funkce školy a školního vzdělávání. In. Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 112–116.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2024 Martina Kočerová
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).