Aktuální společnost a symboly v mediální komunikaci
DOI:
https://doi.org/10.58743/dap2024no13.352Klíčová slova:
komunikace, média, společnost, objektivnost, symbolyAbstrakt
Tento článek zkoumá aktuální společnost a symboly v mediální komunikaci. Zaměřuje se na roli médií v ovlivňování společenských hodnot a interpretaci vizuálních sdělení. Cílem je analyzovat, jak média formují a přenášejí symboly, které ovlivňují vnímání reality a sociální interakce.
Analyzujeme historický vývoj médií od knihtisku po současné digitální technologie. Diskutujeme o mediální objektivitě a interpretaci událostí, které ovlivňují publikum. Výzkum se soustředí na plánované a nezáměrné účinky médií, včetně vlivu dezinformačních webů na veřejné mínění.
Používáme teoretické a empirické přístupy k pochopení mediálních vlivů. Metodika zahrnuje analýzu mediálních obsahů a rozhovory s odborníky. Výsledky ukazují na významnou roli médií v utváření společenského diskurzu a potřebě kritického přístupu k mediálním informacím.
Reference
Brno: Barrister & Principal, 2001.
Briggs, A.; Burke, P. (2005). A social history of the media: from Gutenberg to the Internet. USA: Polity.
Chapman, J. (2005). Comparative Media History. Cambridge: Polity Press.
Čapek, K. (1931). Marsyas, čili Na okraji literatury. Československý spisovatel.
Doubravová, J. (2008). Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 2. Praha: Portál.
McLuhan, M. (2011). Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá fronta.
McQuail, D. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
Schneiderová, S. (2015). Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
Jakubowicz, K. (2017). (Média a demokracie v 21. století: hledání nových modelů. Brno: Masarykova univerzita.
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. Where old and new media collide. NYU Press, 2006. ISBN 978-081-47430-72.
Jirák, J.& Köpplová, B. (2015). Masová média. Praha: Portál.
Jirák, J. Média a jejich role ve společnosti. Metodický portál: Články[online]. 10. 05. 2006, [cit. 2023-01-29]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/555/MEDIA-A -JEJICH-ROLE-VE SPOLECNOSTI.html.
Jowett, G. & O'Donnell, V. (2019) Propaganda & persuasion. Los Angeles: Sage Publications.
Lippmann, W. (2015) Veřejné mínění. Praha: Portál
Volek, J. & Urbániková, M. (2017). Čeští novináři v komparativní perspektivě: hybridní, virtuální a mizející žurnalisté v post-transformační fázi. Praha: Academia.
Schulz, W. & Reifová I. (2011) Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum.
Svobodová, J. (2016) Manipulace a argumentace v politickém a mediálním diskurzu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Trampota, T. & Vojtěchovská, M. (2010). Metody výzkumu médií. Praha: Portál.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2024 Zdeněk Eška
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).