TEORETICKÉ PŘÍSTUPY VYUŽÍVANÉ V KOUČINKU
Abstrakt
Článek pojednává o rozdílných přístupech využívaných v koučovací praxi. Koučink je v textu pojímán jako metoda rozvoje dospělých založená na vztahu kouče a koučovaného. Blíže jsou popsány klasický přístup, přístup transakční analýzy, neuro-lingvistické programování, systemický přístup, psychoanalýza, kognitivně-behaviorální přístup a přístup využívající MBTI.
Klíčová slova: koučink, klasický přístup, transakční analýza, neuro-lingvistické programování, systemický koučink, psychoanalýza, kognitivně-behaviorální přístup, MBTI
Reference
ADAMEC, P. Vztah a motivace učitelů odborných předmětů k dalšímu vzdělávání. Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově. 2019, 69(2), 165-184. ISSN 0031-3815. Dostupné z:
doi:10.14712/23362189.2018.862
ADAMEC, P. a D. JANDERKOVÁ. Analysis of demand for counselling services for university / college students. Ad Alta – Journal of Interdisciplinary Research. 2021, 11(1), 8-14. ISSN 1804-7890. Dostupné z: doi:10.33543/1101
ATKINSON, Marilyn a CHOIS, Rae T. Koučink – věda i umění. Vnitřní dynamika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 233 s. ISBN 978-80-7367-538-7.
BLACKMAN, Anna, MOSCARD, Gianna E, GRAY, David. Challenges for the Theory and Practice of Business Coaching: A Systematic Review of Empirical Evidence. Human Resource Development Review, 2016, 15(4), pp. 459-486. ISSN 1552-6712 (online). DOI
https://doi.org/10.1177/1534484316673177
BOYATZIS, R. E., SMITH, M. L., BEVERIDGE, A. J. Coaching with Compassion: Inspiring Health, Well-Being, and Development in Organizations. Journal of Applied Behavioral Science. 2013, 49(2), s. 153-178.
IVES, Y. What is “Coaching”? An Exploration of Conflicting Paradigms. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 2008, 6 (2), s. 100-113.
ALHEIT, Peter. Biographical learning – within the new lifelong learning discourse. In: ILLERS, Kund (ed.) Contemporary theories of learning: Learning theorists … in their own words. 1. vyd. London: Routledge, 2009, s. 116-128. ISBN 978-0 -415-47344-6.
ARNAUD, G. A Coach or a Couch? A Lacanian Perspective on Executive Coaching and Consulting. Human Relations. 2003, 56(9), s. 1131-1154.
CIPRO, M. Psychoanalytické koučování: Vliv nevědomé motivace na jednání koučovaného. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5350-8.
CRKALOVÁ, A., RIETHOF, N. Průvodce světem koučování a osobnostní typologie. Praha: Management Press, 2012. ISBN 978-80-7261-252-9.
ČAKRT, M. Typologie osobnosti. Volba povolání, kariéra a profesní úspěch. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-220-8.
GALLWEY, T. Inner Game pro manažery: Tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-213-0.
GALLWEY, T. Tajemství vysoké pracovní výkonnosti: Metoda Inner Game. Praha: Management Press, 2004. ISBN 978-80-7261-115-1.
GALLWEY, T. Vnitřní hra tenisu. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-233-8.
GRANT, A. M. Úvodní slovo. In NEENAN, M., PALMER, S. Kognitivně-beha-viorální koučink v praxi: Přístup založený na důkazech. Praha: Motiv Press, 2015. I SBN 978-80-87981-14-6.
KNIGHT, S. NLP v praxi: Neuro-lingvistické programování jako cesta k osobní jedinečnosti. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-231-4.
KOCOUREK, J. Horizonty psycho-analýzy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1992.
KRYŠTOF, D. a P. ADAMEC. TAPATE Model in the Czech Education System. In: ICERI2020 Proceedings: 13th International Conference of Education, Research and Innovation, International Academy of Technology, Education and Development, 2020, 5137-5143. ISBN 978-84-09-24232-0. ISSN 2340-1095. Dostupné z:
doi:10.21125/iceri.2020.1117
KRYŠTOF, D. a P. ADAMEC. Reflections on pedagogical interventions: observation during remote teaching. In: EDULEARN21 – 13th International Conference on Education and New Learning Technologies Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development, 2021, 3069-3073. ISBN 978-84-09-31267-2. ISSN 2340-1117. Dostupné z:
doi:10.21125/edulearn.2021.0656
LAHNEROVÁ, D. Asertivita pro manažery: Jak využívat pozitiva asertivní komunikace pro dosažení svých cílů. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4406-3.
LINDER-PELZ, S., HALL, M. The theoretical roots of NLP-based coaching. The Coaching Psychologist. 2007, 3 (1), s. 12-17.
LUDEWIG, K. Základy systemické terapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3521-4.
MARTENS, R. Successful coaching. Champaign: Human Kinetics, 2012. ISBN 978-1-4504-0051-0.
McDERMOTT, I., O'CONNOR, J. NeuroLingvistické programování v manažerské praxi: Efektivní komunikace – motivování – vedení lidí. Praha: Management Pres s, 1999. ISBN 80-85943-82-4.
MRKVIČKA, J. Předpoklady psychoterapie. Pardubice: Péče o duševní zdraví, 2005. ISBN 978-80-239545-1-7.
NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0689-3.
NEENAN, M., PALMER, S. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi: Přístup založený na důkazech. Praha: MotivPress, 2015. ISBN 978-80-87981-14-6.
O´CONNOR, J., SEYMOUR, J. Úvod do lingvistického programování: Jak lépe porozumět sobě i jiným a dosáhnout svých cílů. Praha: Institut pro NLP, 1998.
PALMER, S., WILLIAMS, H. Problémy s nízkou sebedůvěrou: Cesta k sebepřijetí. In NEENAN, M., PALMER, S. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi: Přístup založený na důkazech. Praha: Motiv Press, 2015. ISBN 978-80-87981-14-6.
PARMA, P. Umění koučovat: Systemické koučování ve firmě, rodině a škole: Pro kouče i koučované, studenty, odborníky i veřejnost. Praha: Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-34-6.
PEARCE Craig L., SIMS Henry P., COX Jonathan F., EUGENE SCHNELL, Gail Ball, SMITH Ken A. and TREVINO, Linda. Transactors, transformers and beyond: A multi‐method development of a theoretical typology of leadership. Journal of Management Development, 2003, 22(4). ISSN 0262-1711.
WHITMORE, J. Koučování: Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Metoda transpersonálního koučování. Praha: Management Press, 2013. ISBN 978-80-7261-209-3.
WHYBROW, A., O’RIORDAN, S. Vytváření koučinkové kultury na pracovišti. In NEENAN, M., PALMER, S. Kognitivně-behaviorální koučink v praxi. Přístup založený na důkazech. Praha: MotivPress, 2015. ISBN 978-80-87981-14-6.
WITHERSPOON, R., WHITE, R. P. Executive coaching: A continuum of roles. Consulting Psychology Journal: Practice and Research. 1996, 48(2), s. 124-133.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).