Reflexe distanční výuky během pandemie onemocnění COVID-19. (Případová studie)

Autoři

  • Zora Jandová

Klíčová slova:

Distanční výuka, multimediální komunikace, etika ve vzdělávání, technika mluveného projevu

Abstrakt

Příspěvek se zaměřuje na problematiku distanční výuky jako převažující formy vzdělávání v České republice během pandemie onemocnění covid-19. Zabývá se především formální stránkou edukativní komunikace uskutečňované prostřednictvím digitálních technologií a zaměřuje se na některé její kritické aspekty. Upozorňuje také na etické problémy spojené s distanční výukou. V závěru nabízí praktická doporučení, jak předcházet některým úskalím distančního vzdělávání.

Reference

AL-AMEL, Jan, BENEŠ, Jan a kol. Siver Heroes 2016. Praha: Simply5, g82, 2016. ISBN neuveden.

ČERNÝ, Jiří, HOLEŠ, Jan. Sémiotika. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-832-5.

De PELSMACKER, Patrick, GEUENS, Maggie and Joeri van den BERGH. Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2009. ISBN 80-247-0254-1.

DEUZE, Mark. Media life – Život v médiích. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2815-8.

HOLOUŠOVÁ, Drahomíra. Složky výchovy. In: GRECMANOVÁ, Helena, HOLOUŠOVÁ, Drahomíra, URBANOVSKÁ, Eva. Obecná pedagogika I. Olomouc: HANEX, 2002. ISBN 80-85783-20-7.

HONZÁK, Radkin. Psychosomatická prvouka. Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-912-4.

JANDOVÁ, Zora. Analýza procesu komunikace s primární a sekundární cílovou skupinou ČRo Rádio Junior. Nitra, 2019. Disertační práce. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre. Filozofická fakulta.

JANDOVÁ, Zora. Czech Radio Junior: Radio Broadcasting for Children and Marketing in the Era of New Technology (Case Study). In: BAČÍKOVÁ, Zuzana et al. Marketing in The Digital Era. Berlin, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien: Peter Lang, 2018. ISBN 978-3-631-75809-0.

KOMENSKÝ, Jan Amos. Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola, 2004. ISBN 80-903397-1-9.

KREJČÍŘOVÁ, Dana. Poruchy řeči. In: SVOBODA, Mojmír (ed.), KREJČÍŘOVÁ, Dana, VÁGNEROVÁ, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.

McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: porál, 2009. ISBN 978-80

MILLER, Michael. Internetový marketing s You Tube. Průvodce využití on-line videa v byznysu. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3672-0.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.

PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.

SLÁDEK, Karel, KOPECKÝ, Viliam. Spiritualita a psychosomatika. Červený Koostelec: Pavel Merhaut, 2017. ISBN 978-80-7465-287-5.

SLANČOVÁ, Daniela. Základy praktickej rétoriky. Prešov: Náuka, 2001. ISBN 80-89038-04-2.

ŠTRAUCH, Daniel. GoGo, kluk z internetu. Bratislava: Tatran, 2016. ISBN978-80-222-0779-9.

Internetové zdroje:

Co je digitální stopa? In: Internetem bezpečně [online]. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.internetembezpecne.cz/internetem-bezpecne/dobre-vedet/digitalni-stopa/

Co je GDPR? In: GDPR [online]. Dostupné z: https://www.gdpr.cz/gdpr/

ČERMÁK, Miroslav. Denní osvětlení ve školách dle ČSN EN 17037. In: TZB-info [online]. Poslední změna 27. listopadu 2020. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://elektro.tzb-info.cz/osvetleni/21513-denni-osvetleni-ve-skolach-dle-csn-en-17037

ČTK. V Česku převažují starší učitelé, v průměru je jim přes 47 let. Nejstarší jsou fyzikáři. In. Lidovky.cz [online]. Poslední změna 21. května 2019. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.lidovky.cz/domov/v-cesku-prevazuji-starsi-ucitele-v-prumeru-je-jim-47-2-roku-nejstarsi-jsou-fyzikari.A190521_150827_ln_domov_krku

GABRHELÍK, Roman a kol. Druhá vlna koronaviru na tuzemských školách: Jsou dobře připravené na on-line výuku, ta však s sebou přináší vyšší riziko nárůstu rizikového chování. In: Univerzita Karlova [online]. Poslední změna 19. ledna 2021. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://cuni.cz/UK-6311.html?news=11640&locale=cz

LOUDA, Pavel. Chcete vědět, jak kvalitní máte internet? In: Computerworld [online]. Poslední změna 18. května 2016. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://computerworld.cz/aktuality/chcete-vedet-jak-kvalitni-mate-internet-ctu-zpristupnil-test-53053

KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René. Český učitel ve světě technologií 2020 - výsledky. E-Bezpečí, roč. 5, č. 2, s. 12-18. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISSN 2571-1679. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php?view=article&id=2006

REICHL, Jaroslav, VŠETIČKA, Martin. Obrazová a zvuková technika. In: Multimediální Encyklopedie Fyziky [online]. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: http://fyzika.jreichl.com/

Výzkum: Čas, který tráví děti na internetu, se za poslední dekádu zdvojnásobil. In: Masarykova univerzita [online]. Poslední změna 10. února 2020. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.muni.cz/pro-media/tiskove-zpravy/vyzkum-cas-ktery-travi-deti-na-internetu-se-za-posledni-dekadu-zdvojnasobil

WICHOVÁ, Jitka. Využívání informačních a komunikačních technologií studenty – 2019. In: Český statistický úřad [online]. Poslední změna 23. června 2020. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/122362680/062021-20.pdf/6d0b031f-c47c-44a5-a08b-a4c92d57c666?version=1.1

Základní příručka k ochraně údajů. In: Úřad pro ochranu osobních údajů [online]. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.uoou.cz/zakladni-prirucka-k-ochrane-udaju/ds-4744/archiv=0&p1=3938

Zákony, normy apod.

Kodex České televize. In: Česká televize [online]. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/kodex-ct/preambule-a-vyklad-pojmu/

Kodex Českého rozhlasu. In: Český rozhlas [online]. [Cit. 31. ledna 2021] dostupné z: https://rada.rozhlas.cz/kodex-ceskeho-rozhlasu-7722382

Rada pro reklamu, Etický kodex reklamy. In: Mediaguru [online]. [Cit. 31. ledna 2021] Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/slovnik-a-mediatypy/slovnik/klicova-slova/eticky-kodex-reklamy/#:~:text=Kodex%20reklamy%20(d%C3%A1le%20jen%20%E2%80%9EKodex,reklamy%20vy%C5%BEadovan%C3%A1%20ob%C4%8Dany%20%C4%8Cesk%C3%A9%20republiky.

Sdělení č. 104/1991 Sb. Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o právech dítěte.

Zákon 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů.

Zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách.

Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.

Stahování

Publikováno

30-12-2020

Jak citovat

Jandová, Z. (2020). Reflexe distanční výuky během pandemie onemocnění COVID-19. (Případová studie). DIAGNOSTIKA A PORADENSTVÍ V pomáhajících profesích, 4(2), 59–72. Získáno z https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/238