Analýza aktivity životního stylu českých influencerů – rozbor obsahů profilů na sociálních sítích

Autoři

  • Žaneta Horáková

Klíčová slova:

zdraví, zdravý životní styl, výživa, sport, influencer, sociální média, sociální sítě, YouTube, Instagram, Facebook, blog

Abstrakt

Bakalářská práce se věnuje propojení dvou fenoménů posledních let a to sociálním médiím a zdravému životnímu stylu.

Ve své teoretické části práce definuje pojem zdraví a zdravého životního stylu a dále vymezuje oblast sociálních médií a jejich roli v každodennosti i v provázanosti právě se zdravým životním stylem. Zároveň definuje pojem influencer, přičemž nabízí několik perspektiv, skrze něž je na tento fenomén možné pohlížet. Příkladem jsou například charakteristické rysy influencerů v jejich vystupování na internetu, množství jejich followerů i komunikace mezi těmito dvěma stranami.

V praktické části pak zkoumá, pomocí obsahové analýzy, porovnávání a syntézy, kolik a jakých zdrojů na různých typech sociálních médií (především na Instagramu, YouTube, Facebooku a prostřednictvím blogu) se v současné době věnuje v ČR tématu zdravého životního stylu a to především oblasti výživy a sportu. Zaměřuje se na kvalitu, četnost a pojetí jejich obsahu a na to, zda jsou společné prvky, které tyto profily provázejí. Práce také základně mapuje nejčastěji aplikované formáty reklamy a typy produktů/značek, které jsou v rámci influencer marketingu v oblasti zdravého životního stylu propagovány.

V rámci výzkumu bylo zjištěno, že lze rozlišovat několik základních typů influencerů působících na sociálních médiích. První skupina se zaměřuje na zdravý životní styl z obecného hlediska. Případně, s dílčím zaměřením na specifičtější styl stravování nebo sportovního zaměření. Druhá se pak věnuje především fitness tématice a ve velké míře sem patří fitness trenéři a závodníci. Do třetí skupiny řadíme vystudované odborníky (lékaře, nutriční terapeuty, výživové poradce a farmaceuty).

U prvních dvou skupin influencerů se potvrdily společné znaky a postupy. Největší počet sledujících mají na Instagramu, kde prezentují sami sebe a svůj běžný život jako příklad dobré praxe, dále také recepty a postupy při cvičení. Na webových stránkách vedou většinou vlastní blog s články nebo odkazují na videoblog na YouTube, kde prezentují návody na cvičení, recepty a rady pro stravování a také svůj osobní život.

V rámci influencer marketingu propagují především své vlastní služby a produkty. Placené spolupráce s externími subjekty mají, ale v menší míře a většinou propagované věci zapadají tématicky do jejich obsahu na sítích.

Třetí skupina odborníků má mnohé znaky společné, ale liší se především tím, že má jejich činnost na sociálních sítích více znaků tradiční komerční činnosti v online prostředí. Ke zdravému životnímu stylu se staví z odborného a objektivního hlediska, opírají se o kvalitní zdroje a studie, neuznávají žádný z extrémnějších přístupů ke stravování jako veganství, nízkosacharidové diety apod. Placenou propagaci firem nebo produktů na svých sítích neprovozují nebo tak činní jen výjimečně.

Reference

Aktualne.cz. YouTube, 2020. (online). (Cit. 13. 9. 2020). Dostupné z: https://www.aktualne.cz/wiki/zahranici/youtube/r~i:wiki:1147/.

ASTL, J., ASTLOVÁ, E, MARKOVÁ, E. Jak jíst a udržet si zdraví, aneb, Vyvážený zdravý životní styl pro každý den: příručka poradce. Praha: Maxdorf, c 2009. Lékař radí. ISBN 978-80-7345-175-2.

BACKALER, J. Digital influence, New York, NY: Springer Berlin Heidelberg, 2018. ISBN 978-3319783956.

BARKER, M. S., BARKER, D., BORMAN, I., ROBERTS, N. F., ZAHAY, D. Social Media Marketing. A Strategic Approach. 2nd ed. Boston: Cengage Learning, 2016. 330 p. ISBN 978-1-305-50275-8.

BROWN, D., FIORELLA, S.Influence marketing: how to create, manage, and measure brand influencers in social media marketing. Indianapolis, Indiana: Que. 2013. ISBN 978-0789751041.

BROWN, D., HAYES, N. Influencer Marketing: Who Really Influences Your Customers? Amsterdam: Oxford: Elsevier/Butterworth-Heinemann. 2008. ISBN 9780750686006.

CASHMORE, P. Next year’s Twitter? It’s Foursquare. CNN, 2009 (online). (Cit. 20. 9.2020). Dostupné z: http://edition.cnn.com/2009/TECH/11/19/cashmore.foursquare/.

ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.

EHRENBERGROVÁ, N. Využití internetových influencerů jako nástroj marketingu. Univerzita Karlova. Fakulta Sociálních věd. 2018. Bakalářská práce.

Fitbypeta.cz. (online). (Cit. 1. 11. 2020). Dostupné z: https://fitbypeta.cz/.

Fitfab.cz. (online). (Cit. 1. 11. 2020). Dostupné z: https://fitfab.cz/.

HALADA, J. Marketingová komunikace a public relations: výklad pojmů a teorie oboru. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3075-5

HOŠKOVÁ, P. Sociální sítě frčí aneb co to je Instagram, 2018. (online). (Cit. 29. 9. 2020). Dostupné z: https://www.ptl.cz/instagram-a-socialni-site/.

HRNČÍŘOVÁ, K. Využití influencerů pro marketingovou propagaci na sociálních sítích a médiích. Vysoká škola ekonomická v Praze. Fakulta mezinárodních vztahů. 2028. Diplomová práce.

Ifmv.cz. Mudr. Jan Vojáček, CFMP. (online). (Cit. 13. 11.2020). Dostupné z: https://ifmv.cz/tym/mudr-jan-vojacek-cfmp/.

JANOUCH, V. Internetový marketing. 2. vyd. V Brně: Computer Press, 2014. ISBN 9788025143117

JINDRA, M. Budování a řízení značky v prostředí sociálních médií. Praha, Karlova univerzita, 2011. Diplomová práce

KERNOVÁ, V. Co je podpora a ochrana zdraví. (online). (Cit. 15. 5. 2020). Dostupné z: http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/CINDI/kurz/podpora_20zdravi.pdf.

KNOKE, D., YANG, S. Social network analysis. Sage Publications Inc, 2020, ISBN13: 9781506389318

KOPIČKOVÁ, M. Spolupráce módních značek s influencery na Instagramu. Univerzita Karlova. Fakulta Sociálních věd. Institut komunikačních studií a žurnalistiky Katedra marketingové komunikace a PR. 2018. Bakalářská práce.

KOTLER, P. Moderní marketing: 4. evropské vydání. Praha: Grada, 2007. 1041 s. ISBN 978-80-247-1545-2

KOŽÍŠEK, M., PÍSECKÝ, V. Bezpečně na internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada. 176 s., 2016. ISBN 978-80-247-5595-3

KRAUS, B. Životní styl současné české rodiny. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-544-8.

KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 2. vyd., Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4

KŘÍŽOVÁ, M. Analýza vlivu Influencer marketingu na spotřebitele. Vysoká škola báňská. Technická Univerzita. Ekonomická fakulta. 2019. Bakalářská práce.

KUNOVÁ, V. Zdravá výživa a hubnutí v otázkách a odpovědích. Praha: Grada, 2005. Zdraví & životní styl. ISBN 80-247-1050-1

Luciemin.com. (online). (Cit. 29. 10. 2020). Dostupné z: https://www.luciemin.com/.

NĚMCOVÁ, L. Sociální média jako nástroj komunikace v podnikovém a akademickém prostředí. Plzeň, Západočeská univerzita, 2015. Bakalářská práce

POSPÍŠIL, J., ZÁVODNÁ, L. Jak na reklamu. Kralice na Hané: Computer Media, 2012. 99 s. ISBN 978-80-7402-115-2.

PROKŮPEK, V. Sociální média a sociální sítě, 2012. (onlin). (Cit. 1. 6. 2020). Dostupné z: http://vaclavprokupek.ano2012.txt.cz/clanky/104006/socialni-media-a-soci/.

PŘIKRYLOVÁ, J., JAHODOVÁ, H.. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3622-8

SAMMIS, K., LINCOLN C., POMPONI, S. Influencer Marketing For Dummies. New Jersey: John Wiley & Sons, 2016. 312 s. ISBN 978-1-119-11392-8

SCOTT, J. Social network analysis. SAGE Pubications LTd. London, 2017. ISBN 978-1-4739-5211-9

SCHEJBALOVÁ, D. Vliv instagramu na zdravý životní styl studentů Univerzity Hradec Králové. Hradec Králové, Univerzita Hradec Králové, 2019. Diplomová práce

SLAVÍKOVÁ, J.. Internetový influencer jako nástroj marketingu. České Vysoké učení technické. Ekonomika a management. Řízení a ekonomika průmyslového podniku. 2019. Bakalářská práce.

SLIMÁKOVÁ, M. Chronická onemocnění nejsou nevyhnutelná. (online). (Cit. 15. 5. 2020). Dostupné z: https://www.margit.cz/nejsou-nevyhnutelna/.

TikTok. Support Center. (online). (Cit. 14. 6. 2020). Dostupné z: https://supporttiktok.com/en/.

TAHAL, R. Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada Publishing, 2017. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-0206-8

TASKER, S. Ovládněte Instagram: jak rozvinout kreativitu a vytvořit komunitu nejen na Instagramu. Přeložil Jakub GONER. Brno: Zoner Press, 2019. ISBN 978-80-7413-406-7.

VAN DIJCK, J. You have one identity’: performing the self on Facebook and LinkedIn. Media, Culture & Society. 2013, 35(2), 199-215. ISSN 0163-4437.

VAN DIJCK, J., POELL, T. Understanding Social Media Logic. Media and Communication. 2014, (1), 2-14. DOI:

17645/mac.v1i1.70. ISSN 2183-2439.

VEBER, J. Digitalizace ekonomiky a společnosti. Výhody, rizika, příležitosti. Management Press, 2018. 200 s. ISBN 978-80-726-1554-4.

WAYNE, R. What Is Influencer Marketing and How Do You Profit from It? 2019. ISBN 9788832527650.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. (online). (Cit. 10. 5. 2020). Dostupné z: https://www.who.int/.

ZIKMUND. G., W. Business Research Methods.South-Western Cengage Learning, 2010. 674 s. ISBN. 9781439080702.

Stahování

Publikováno

30-12-2020

Jak citovat

Horáková, Žaneta. (2020). Analýza aktivity životního stylu českých influencerů – rozbor obsahů profilů na sociálních sítích. DIAGNOSTIKA A PORADENSTVÍ V pomáhajících profesích, 4(2), 83–133. Získáno z https://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/236