Moderní technologie při rozvíjení čtenářské gramotnosti v distanční výuce v době karantény COVID-19
Klíčová slova:
Čtenářská gramotnost, moderní technologie, distanční výukaAbstrakt
Příspěvek se zamýšlí nad možnostmi využití moderních technologií při rozvíjení čtenářské gramotnosti utváření pozitivního postoje k četbě a čtenářství v distanční výuce. Vliv moderních technologií je nutné v podmínkách současné edukace využívat a v souvislosti s pandemií Covid 19 narůstající vliv počítačů i vhodně korigovat, aby edukační proces byl dostatečně efektivní. Rozvíjet čtenářskou gramotnost v době distanční výuky je kromě tradiční podpory čtení knih rovněž vhodné prostřednictvím vybraných moderních technologií, tak, aby byla podpořena aktivita dítěte a dítě bylo motivováno i k aktivnímu využívání čtení a práci s informacemi.
Reference
ČERNÝ, Michal (a). M-learning jako cesta k zábavnému vzdělávání?. Metodický portál: Články [online]. 04. 06. 2012, [cit. 2013-01-24]. Dostupný z www: http://clanky.rvp.cz/clanek/c /G /15701/M-LEARNING-JAKO-CESTA-K-ZABAVNEMU-VZDELAVANI.html. ISSN 1802-4785.
ČERNÝ, Michal (b). Digitální storytelling. Metodický portál: Články [online]. 17. 04. 2012, [cit. 2013-01-24]. Dostupný z www:
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/14915/DIGITALNI-STORYTELLING.html. ISSN 1802-4785.
GABAL, Ivan, VÁCLAVÍKOVÁ-HELŠUSOVÁ, Lenka. Jak čtou české děti? Analýza výsledků sociologického výzkumu. Praha: GAC, 2003. Bez ISBN.
VÁCLAVÍKOVÁ-HELŠUSOVÁ, Lenka. Genderové diferenciace v oblasti dětského čtenářství. Gender, rovné příležitosti, výzkum. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 3-4 /2003, s. 11-13, ISSN 1213-0028.
JONÁK, Zdeněk. Čtenářství v epoše internetu. [online]. 2007, [cit. 2013-01-31]. Dostupný z WWW http://www.sdruk.cz/data/xinha/sdruk/2007-2-285.pdf.
HYPLOVÁ, Jana. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2010. 156 s. ISBN 978-80-7368-919-3.
LORENZ, Michal. Kde nechala škola díru: m-learning aneb Vzdělání pro záškoláky. ProInflow [online]. 10.02.2011 [cit. 30.01.2013]. Dostupný z WWW: http://pro.inflow.cz/kde-nechala-skola-diru-m-learning-aneb-vzdelani-pro-zaskolaky. ISSN 1804–2406.
ŠAUEROVÁ, Markéta (a). Projekty osobnostního rozvoje v nestandard-ních výchovných podmínkách. Praha: VŠTVS Palestra: European Science and Art Publishing, 2011. ISBN 987-80-904815-5-8 (VŠTVS), ISBN 987-80-87504-08-6 (ESAP).
ŠAUEROVÁ, Markéta (b). Pojetí podstaty symbolických hodnot dobra a krásy u dětí předškolního a školního věku v českém kulturním kontextu. In: HREHOVÁ, H. a kol. Acta Moralia Tyrnaviensica IV, Fenomén krásy v reflexii slovan-ského myslenia. Recenzovaný sbor-ník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí, Trnava 2010. Trnava: FF TU, 2011. S. 192 – 210. ISBN 978-80-8082-430-3.
ŠAUEROVÁ, Markéta. Hodnoty dobro a krása v pohádkové tvorbě pro děti. Radio Lumen, Ranné spojenie, rozhovor., 7. 11. 2010. Rozhovor s redaktorkou P. Verešovou.
ŠAUEROVÁ, Markéta, ŠPAČKOVÁ, Klára, NECHLEBOVÁ, Eva. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada, 2012. 248 s. ISBN 978-80-247-4369-1.
ŠAUEROVÁ, Markéta. Rozvíjení čtenářství u dětí mladšího školního věku – teorie a praxe rozvíjení čtenářství v podmínkách rodinné edukace. Praha. Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2014. 255 stran. ISBN 978-80-87723-16-6. Dostupné online.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Rodina, škola, knihovna. Host, Národní knihovan ČR, 2019. ISBN 978-80-7050-715-5, 978-80-7577-994-6
WILDOVÁ, Radka. Rozvíjení čtenářské gramotnosti v celoživotní perspek-tivě. Informační gramotnost. Sborník příspěvků z konference, konané 27. listopadu 2003 v Moravské zemské knihovně / sestavila Jana Nejezchlebová. Č. 2, s. 21-26. Brno: Moravská zemská knihovna, Brno, 2004. Bez ISBN.
SATEM/MARK. Výzkum: Elektronické knihy a elektronické čtení v Čechách. [online]. 26. 8. 2012. [cit. 2013-01-08]. Dostupné z www: http://www.scienceworld.cz/aktuality/tretina-ceskych-ctenaru-uz-preferuje-e-knihy-6898/.
VLACH, F. Akademie VS ČR při zavádění online výuky v rámci přípravy zaměstnanců Vězeňské služby ČR. Moderní formy vzdělávání dospělých v době koronavirové. Diagnostika a poradenství v pomáha-jících profesích. 07/2020. V tisku.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).