Evaluace poradenských služeb na veřejné vysoké škole
Klíčová slova:
poradenské centrum, vysoká škola, studenti se specifickými potřebamiAbstrakt
Cílem tohoto příspěvku je představit systém poradenství na konkrétní veřejné vysoké škole, přičemž důraz je kladen na poradenství pro studenty se specifickými potřebami. Jedná se mimo jiné o oblast, která úzce souvisí se zajišťováním a hodnocením kvality na vysokých školách v České republice a je financována z rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Příspěvek obsahuje výsledky dotazníkového šetření realizovaného na podzim 2019, jehož předmětem bylo zjistit míru spokojenosti studentů se specifickými potřebami se službami Poradenského a profesního centra, které tuto agendu obvykle na vysokých školách zajišťuje. Výsledky průzkumu poukazují na pozitivní i negativní stránky realizace těchto aktivit a mohou být zdrojem inspirace pro další práci, zlepšování a zkvalitňování služeb podobných poradenských center.
Reference
AVSP – O AVSP a cíle asociace. AVSP [online]. Copyright © 2008-2020. Dostupné z: https://www.asociacevsp.cz/o-nas/
BALCAR, Jiří, KARÁSEK, Zdeněk, ŠIMEK, Milan, HODULÍK, Marek. Hodnocení výstupů ze vzdělávání a jiných aspektů vzdělávacího procesu absolventy a zaměstnavateli. Individuální projekty národní pro oblast terciárního vzdělávání, výzkumu, vývoje a inovací. 2014. Dostupné z: https://www.slideshare.net/ipnkvalita/ipn-kvalita-hodnocenivystupuzevzdelavani.
DVOŘÁKOVÁ, Vladimíra a SMRČKA, Jiří. Lesk a bída vzdělávání. Vydání první. Praha: Knižní klub, 2018. 207 stran. Universum. ISBN 978-80-242-6106-5.
HARGAŠOVÁ, Marta a kol. Skupinové poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 261 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2642-7.
HONZÁK, Radkin. Psychosomatická prvouka. Vydání první. Praha: Vyšehrad, 2019. 335 stran. ISBN 978-80-7429-912-4.
CHVÁL, Martin. Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 179 stran. ISBN 978-80-262-1321-5.
KRHUTOVÁ, Lenka. Autonomie v kontextu zdravotního postižení. Vyd. 1. Boskovice: Ostravská univerzita v Ostravě v nakl. Albert, 2013. 243 s. ISBN 978-80-7326-232-7. Dostupné také z: http://dokumenty.osu.cz/fss/kas/krhutova/info_autonomie_zdp.pdf.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 213 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-80-7367-990-3.
PORTEŠOVÁ, Šárka et al. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení: cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 140 s. ISBN 978-80-210-7520-7.
Pravidla pro poskytování příspěvků a dotací 2020. Dostupné z: http://www.msmt.cz.
RÝDL, Karel. (2001). Přístupy ke kvalitě v oblasti v oblasti výchovy a školy. e-Pedagogium. 2001, 1(1). ISSN 1213-7758, eISSN 1213-7499. Dostupné z https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-200101-0002_pristupy-ke-kvalite-v-oblasti-v-oblasti-vychovy-a-skoly.php.
Výroční zprávy - Mendelova univerzita v Brně. Mendelova univerzita v Brně [online]. Copyright © 2018 Mendelova univerzita v Brně [cit. 01.07.2020]. Dostupné z: http://mendelu.cz/25000-vyrocni-zpravy
Zákon č. 111/1998 Sb. o vysokých školách. Dostupné z: http://www.msmt.cz.
ZILCHER, Ladislav a SVOBODA, Zdeněk. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Vydání 1. Praha: Grada, 2019. 216 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0789-6.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
- Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).